14 januari 2007

Hornstull Grand Cru

Det sista jag drack var ett halvt glas champagne, Antoinette d'Hauteville. På Snotty som hade ett ovanligt bra par bakom musikanläggningen. Fördelningen XX/XY var dessutom betydligt bättre än i går. Stället var förutom barpersonalen tomt på nuvarande och fd Uppsalabor tills sångaren i det som en gång var Gabba Heys kom in. I sällskap med trummisen i samma band. För övrigt son till min fysiklärare. Gabba Heys spelade Ramones-låtar tajtare än Ramones och bandmedlemmarna hatade inte varandra. De var populära i Uppsala under andra halvan av åttiotalet och början av nittiotalet.

Skruvkapsylerna måste ta över korkekskorkarnas roll i vinförvaringen! Jag var på en middag där värdparet hade köpt fina viner. Nästan alla var defekta. På lite olika sätt. Jag tog med mig en flaska Montus 1999 och en påvensnyaslott från Beaurenard. Den förra var död. Den senare ska värdparet dricka till frukost. Men middagsmaten var strålande. Jag fick dricka en Grand Cru för första gången. Haja, en Grand Cru! Ja den på bilden! En av värdparets bröllopspresenter. Som jag aldrig i min vildaste fantasi trott att jag skulle få dricka. Och där tog språket slut. Jag måste sova. Fortsätter i morgon. Läs om gårdagens viner här istället.

Inga kommentarer: