9 januari 2007

Tisdag 9/1 2007

Misslyckades med surdegsbrödet. Det spricker på ytan och fastnar i formen när jag använder det grova rågmjölet. Trots att jag följer receptet. Änglamarks mindre grova funkar uppenbarligen bättre.
Satt och tittade på TV3:s "Middagen" - en dokusåpa om mat - när A ringde. Vi hamnade på Il Tempo och smuttade ett par timmar. För elva år sedan åt jag luciamiddag där med mina arbetskamrater. Jag kommer inte ihåg om krogen hade sebratapeterna då. Än mindre vad jag drack eller åt. För sju år sedan drack jag amarone för första gången. Det var Masis Vaio Armaron. Det var innan jag hade blivit vinintresserad men jag minns att jag tyckte om det. Har en flaska i min källare nu. Frågan är om jag kommer att dricka det innan jag reser. Lite mer än ett år har gott sedan drack jag Chianti Classico här med J. Vi hade varit ute i Hallunda innan på teater. Krogen på Högbergsgatan känns varm med de röda väggarna och de mörka träslagen. Troligen perfekt för en middag för två. Det skulle vara dagen!
Till Snotty gick jag sedan. Fortsatte att lobba för Sten om att de ska öppna i Peking. Och så gladde jag mig åt att jag lyckades pricka Union Carbide. Alltid något - kalenderbiteri som livsersättning. Eftersom jag jobbar i dag blev det lättkola där. Det blåser förskräckligt men det är samtidigt varmt. Är det effekter av el niño?

2005 Lugana, Cà dei Frati Lombardia 80 kr/glas - rent och korrekt men egentligen inget att blogga om.

2003 Valpolicella Classico, Zenato, Veneto 90 kr/glas - minns den som bättre. Lite för lätt för mig idag. Matvin, tvivelsutan.

Bilden: städare i den förbjudna staden, Peking juli 2006.

Inga kommentarer: