7 november 2007

Kulturskillnader eller språkförbistring

"Är du fransman?" frågar hotellreceptionisten. "Nej, varför undrar du det?" svarar jag. "Du borde vara det, du ser ut som en fransman." "Gör jag? Jag trodde att fransmän var lite mörkare i håret." "Du har sådana där blåa ögon som fransmän har, har du sett 'Parfymen - en mördares historia' du ser ut som huvudpersonen."
"Ja, men det är väl inte bra. Han är ju galen, han mördar människor!" "Han är modig, det är en bra film" fortsätter hon. "Ja, bortsett från slutet." säger jag. Hon håller med. "Har du sett 'In the mood for love'" frågar jag. "Jag ville se den när jag gick på universitetet men jag hann aldrig. Den är väldigt berömd i Kina. Kvinnan är vacker, hon bär qipao hela tiden" Hon får låna dvd:n av mig till i övermorgon.
Sedan äter jag kvällsmat med några smålänningar. I bakgrunden ljuder en karaokedvd:n men det är ingen gäst som sjunger till. Den här veckan visar plattskärmen för övrigt inte Andrea Bocellis konsert från Las Vegas när man äter frukost, utan Britney Spears' framträdande i samma stad. Vet inte vilket som är att föredra.

Inga kommentarer: