3 november 2007

Ledig lördag

En klar dag i Peking. Dave från Toronto ska träffa Brenda på Starbucks vid Houhai. "Kom med, hon har sin väninna med sig." Vi träffas vid tvåtiden. De pratar bra engelska, Brenda och Shelly. Vi sitter utomhus vid vattnet. När vi har druckit ur går vi till Beihai-parken . Jag var där 2006 men då var stora områden avstängda under pågående förbättringsarbeten. Det är grönt, stort och förhållandevis tyst därinne. Det finns både sevärdheter och fina parkområden, utsiktspunkter. Tjejerna får öva sin engelska. Jag övar min mandarin. Vi skiljs åt vid halv fem. Shelly har lovat att bjuda hem oss på mat någon gång. Jag och Dave går tillbaka mot Houhai, vi bestämmer oss för att äta vid halvsju. Ett par män i badbyxor och simhuva står och värmer upp vid vattnet. En skara människar har samlats kring dem. "Ska ni simma?" frågar jag. "Ja, har du lust att hoppa i?"
"Det verkar lite kallt". En malaysiska i skaran tycker att det verkar dumt. "Det är ju så smutsigt här!" säger hon. Jag säger inte emot.

Inga kommentarer: