9 augusti 2008

28. Jag missar Buzzcocks


På baksidan av The Jam's skiva Sound Affects från 1980 finns ett citat av Shelley. I min 16-åriga föreställningsvärld förekom endast en Shelley och han hette Pete i förnamn. Att citatet var från någonting av Percy Bysshe Shelley visste jag inte. Det skulle dröja till september 1988 innan jag läste något av den romantiske poeten. Då i form av Ode to the West Wind.
Tillbaka till Pete Shelley som är förgrundsfigur i Buzzcocks - en kvartett från Manchester som i en tidig upplaga hade Howard Devoto - sedermera sångare i Magazine.
Igår firades nollåttornas dag. Ett av evenemangen var gratis utomhuskonsert med Buzzcocks på Medborgarplatsen. Jag hade blivit bjuden på middag hos P och M i Aspudden. P går från klarhet till klarhet i matlagningen och han borde verkligen skriva ner det som han tillreder. Vildsvinsfärsbiffar i en rödvinsförstärkt tomatsås, pasta och en sallad med vackert brandgula småtomater och perfekt rostade solrosfrön. Innan middagen delade vi på ett vin som jag fick gissa på. Det var extraktglest och såväl doftade som smakade chardonnay/viognier-bastard. Jag gissade södra Frankrike. Både blandning och ort var fel. Vinet var något så ovanligt som en chardonnay/riesling hybrid från Kina.
Till maten drack vi Brolio - alltid bra - som de bjöd på och en bordeaux - kunde ha lagrats - som jag hade köpt i Gamla Stan. Den senare fick ersätta en korkdefekt portugis som P hade öppnat.
Vi dvs jag, P och idag 16-årige L tog tunnelbanan in till Slussen och mötte J på Götgatan. På väg mot Medis mötte vi många som såg ut att ha kommit från en konsert. När vi kom fram hade klockan blivit tjugo minuter i tio och på scenen som stod framför Medborgarhuset gick några råddare och plockade prylar. Vi hade just missat Manchester-kvartetten.
På Kvarnens uteservering var det knökat. Jag beställde ett glas Syrah som jag pressade i mig. Runtomkring oss; andra gråsprängda 40+are, några med högt blodtryck och framtiden bakom sig. Många kände jag igen; en man, före detta sångare i ett garagerockband, som skällde ut mig för ett i hans tycke för lågt gage för tjugo år sedan, någon annan som jag hade någon gemensam med, den skånske alkoholisten som jag tror bodde i det där Uppsala-kollektivet på andra sidan järnvägen, en före detta Storvretabo och flera andra.
Vi åkte tillbaka till Aspudden och försökte spela kort. Trots en god hand somnade jag sittande. Idag tycker jag att det var bra att jag slapp taskigt mixade, tungfotade versioner av Harmony in My Head, Ever Fallen In Love, Just Lust eller vad de nu kan ha spelat. Jag föredrar ju nästan alltid det inspelade framför det levande framförda. När det gäller pop vill säga.

Changyu Chardonnay Riesling 2006 (nr 97112), 75 kr

Brolio (nr 2705), 99 kr

Château Hourtin-Ducasse (nr 3908), 106 kr

Casaleiro Syrah Reserva 2006 (nr 96323), 81 kr

Inga kommentarer: