13 augusti 2008

30.


Jag kom till Uppsala måndag eftermiddag. Tidigare än jag hade avsett eftersom Stockholms Centrals alla förvaringsboxar var upptagna. Jag satte mig på Broströms Café och läste en bok i ett par timmar innan jag gick till radhuset. Vi åt goda korvar och drack Chill Out's shiraz på kvällen.
Igår, tisdag, drack jag inget vin. Min bror, min brorson och jag åt lunch på Hambergs som är Uppsalas trevligaste restaurang. Min brorson åt inte fisk eftersom han inte tål det. Det blev smörgås för honom. En av servitörerna på Hambergs är en tvångsmässig skämtare. Han går i land med det eftersom han är så konsekvent.
Jag hoppas att kolja är en korrekt fisk för det var kolja vi åt. Med potatismos och fint tärnade rotsaker i smält smör. Efter lunchen hamnade vi på Uppsala konstmuseum som ligger vid slottet. Brorsonen hade insisterat på att vi skulle åka upp mot Domkyrkan, jag föreslog att vi skulle fortsätta upp mot Uppsala slott för att titta på utsikten. Konstmuseet visade permanenta konstverk och en utställning om Uppsala Ekeby. Min brorson var inte konstintresserad men utsikten från ett fönster på tredje våningen av Slottets södra kortsida imponerande desto mer. När vi kom ut från slottet sneddade vi ner genom boklunden på vägen mot Svettis och passerade sedan Fågelsången där jag stötte ihop med några Uppsalabekanta från förr. Sedan gick vi till stationen och såg tågen komma och gå. På Vaksala torg köpte vi glass, sedan tittade vi in på ett kinesiskt Livs i hörnet av Väderkvarnsgatan och Vaksalagatan. Jag provsmakade sichuanpepparn. Den smakade inte mycket. Det fanns inget má i den.
I morse lämnade jag in den läckande bilen och promenerade sedan tillbaka till radhuset. Det var en sån där typisk sensommarhimmel med hög luft och molnremsor. Efter en snabb lunch gick jag och brorsonen till glasverkstaden för att hämta den förhoppningsvis åtgärdade bilen. Vi gick genom ett område fullt av fina villor. Tittade på bilar. Jag bodde i Uppsala under tio år men satte aldrig min fot öster om järnvägen. Förutom en gång 1991 i Per Gudmundsons dåvarande lägenhet. Och en gång då min bror fyllde jämnt. Och så den där söndagen när vi skulle se Starwars-maraton. Min poäng är denna; jag kände inte till Oxelgatan, Törnlundsgatan och Björkgatan. Trodde att alla hus låg i Kåbo, Norby och Sunnersta. Så västorienterad var jag som student i Uppsala.
Vi hämtade bilen och sedan åkte vi till Gränby centrum där vi handlade. När vi hade ätit körde vi ut till Fjällnorasjön där det visade sig att en massa godartade MC-människor hade samlats. Jag doppade mig snabbt. Det började åska och bonusbrorsönerna tog sig också snabbt upp ur sötvattnet. Vi körde in till stan igen och stannade vid Studan. Hörde hur Sirius tog ledningen över Falkenberg och såg sedan hur de höll den tills den tredje förlängningsminuten gick till ända. Hörde ni det? Sirius - Falkenberg 2-1. Trots att domaren hade offsidesjuka.

Chill Out Lakes Shiraz (nr 22826), 180 kr

Les Fumées Blanches (nr 22139), 199 kr



Inga kommentarer: