19 augusti 2008

31. Glappet

Egentligen har jag mest druckit passabelt plånk* den senaste veckan men sakén som L bjöd mig i fredags är det bästa jag druckit på länge. Jag kan inget om saké mer än att den görs på ris och att hur mycket riskornen poleras har med kvaliteten att göra. L hällde upp inte mindre än tre olika sorter. En hade lagrats på träfat och hade en ton av trä från blyertspennor. En var opak. Jag borde ha antecknat för jag minns inte vad de hette.
Tänk på att e:et i slutet av namnet är obetonat. Jag har läst någonstans att det skrivs så för att inte engelsmännen skulle säga sejk. Tänk också på att det borde finnas mer saké att köpa i Sverige.
Vi gick från L:s lägenhet - som en gång var min - till Debaser på Medborgarplatsen, åt varsin stekmacka och drack Penfold's Thomas Hyland. Sedan drog jag vidare till Snotty där jag bälgade i mig en musklig nya världen-cab innan Redaktörn med hustru hämtade upp mig.
Jag ägnade lördagens förmiddag åt att än en gång gå igenom Redaktörns vinförråd. Min oläsliga handstil hade gjort den förra genomgången värdelös. Nu gjorde jag ett excelark så att genomgången åtminstone skulle finnas till nästa hårddiskkrasch/neutronbomb.
Dagen gick fort och J som hade landat från Island ringde och undrade om jag ville med på bio. Det blev två filmer: Expired och den senaste Indiana Jones. Den förra kan ni se på DVD när den släpps. Sorglig och sevärd. Dessutom fick vi gratisbiljetter. Den enda behållningen av Indiana Jones var Cate Blanchetts frisyr. Jag tar den lätta underhållningen på blodigt allvar och tycker att det är skandal att Spielberg kommer undan med en sådan produkt! Skäms!
Kloke J påpekade att det var Scooby Doo-klass på rymningarna i filmen. Så rätt, så rätt.
Söndagen inleddes med ett frukostmöte på Scandic Hotel Anglais vid Humlegården. Sedan satt jag och jobbade medan jag väntade på att Porsche-P skulle hämta upp mig. Han ringde och sade att han var sen. Medan jag väntade kunde jag börja prata med en kinesiska som också skulle med till den sena lunchen i Ekerövillan. Jag gjorde det. 50 minuter efter utlovad tid anlände P i en SUV-Volvo. Vi åkte västerut och passerade Drottningholm. Det regnade. På vägen till villan stannade vi till hos en man som samlade Porsche-prylar. Han hade inte mer än 3000 leksaks- och modellvarianter av bilen. Därtill pennor, musmattor, ja all möjlig Porsche-parafernalia. Nu skulle samlingen säljas eftersom den hade blivit för stor. Mannens hustru samlade också. Andra prylar. Kinesiskan stannade bland leksaksbilarna medan jag och P fortsatte längre ut på Ekerö.
Villan visade sig vara oöverskådligt stor. Ljust inredd, försedd med bassäng och milsvid utsikt, sju familjemedlemmar och en överdådig vinkällare.
Porsche-P korkade upp en flaska och bad mig gissa. Jag lyckades så till vida att det var nya världen och tänkte grenache, syrah eller något annat rhônskt. Druvomdömet var fel, se nedan. En kinaförfattare med make och A från Peking var också där. Kinesiskan som stannat bland leksaksbilarna kom tillbaka lagom till lunchen. Till den drack vi en australiensisk shiraz. Jag drack mest, alla andra skulle ju köra. En jättelik plattskärm visade OS hela eftermiddagen. Jag somnade framför sportoperan. Porsche-P körde mig i kontrollerad vansinnesfart till stationen där jag tog tåget till Uppsala.
I huset blev det tapas och så drack vi en pinot noir som jag bjöd J och G på när vi lagade lammkotletter på lantstället.
Pinoten doftar lite gummiaktigt och bränt. Jag somnade vid halv två. Under måndagen jobbade jag och lagade mat. Idag har jag jag jobbat och lunchat med en annan P, en P utan Porsche. Nu har jag druckit ett glas av Chill Out shiraz. Den är sämre än cabben.

Clay Station Cabernet Petite Sirah 2001 (nr 88548), 99 kr

Peter Lehmann The Barossa Shiraz (nr 16381), 119 kr

Gumfields Pinot Noir 2007 (nr 6407), 119 kr

*Chill Out Lakes Shiraz (nr 22826), 180 kr







Inga kommentarer: