31 oktober 2008

26.27.28.29.30.31.32.33.34 Hur lat får man vara?

Skrev jag att det är höst nu? Trots att jag med en navelskådares monomani brukar läsa gamla avsnitt av min nätdagbok när jag har tråkigt så kommer jag i skrivande stund inte ihåg. Blogspot stängdes efter lunch märkte jag. I en stund av yrkesmässig fastkörning fick jag för mig att jag skulle läsa vad jag hade åstadkommit de senaste veckorna. Var tvungen att gå via min gamla goda proxyserver för att se det.
Jag har egentligen inte gjort något av allmänintresse sedan jag gav uttryck för min grafomani senast. Träffade ett par Qin-musiker under en middag i måndags och kom på att jag ska lägga ytterligare ett alias till "Vinlusen". Jag heter från och med nu även 酒狂. Det uttalas jiǔkuáng och översätts både med delirium och full man. Det är också namnet på ett musikstycke som ofta framförs av Qin-musiker. En händelse som ser ut som en tanke, men jag tror ju inte på sånt, är att vi använde stycket i teveserien i somras. Om ni har glömt hur det låter kan ni fortfarande se på avsnitten här. Eller köpa Cecilia Lindqvists bok, tror att stycket finns med på den medföljande cd:n. I det första avsnittet av vår teveserie börjar musiken rakt på så att säga.

Förra helgen drack jag en halv flaska riesling på fredagkvällen. Den hette Wynn och kom från Coonawaara i Australien. I lördags drack jag australiensiskt mousserande och merlot från staten Washington högst upp i en skrapa med utsikt över megastaden. Luften var klar, man såg hur långt som helst. Jag diskuterade med en tysk huruvida man behövde kunna läsa kinesiska för att vara verksam här. Han tyckte inte det. Det räckte om man kunde prata, menade han. Och han bar syn för sägen. Framgångsrik, inte enligt egen utsago, utan andras. (Han köper dyra saker till sin fru, har jag hört.)
Jag och P åkte vidare till den, som det skulle visa sig, folktomma Q-baren där en stilsäker plattvändare spelade sånt som jag gillar. Men han kände inte till Candi Staton. Sedan tog vi oss till Suzie Wong som så uppenbart är platsen för efterföljande akrosomala processer eller förhindrade sådana. Inget fel i det. Stötte ihop med lokale chefen för en nyöppnad butik i hemelektronikbranschen på herrummet. "Affärerna går bra men den globala ekonomin suger!" ropade han över spolbruset.
Jag ska gå bakåt några dagar. Förra torsdagen var jag barnvakt åt S, 9 samt tvillingarna S och E, båda fem år gamla. De går under benämningen "Al Qaida". Den är inte rättvisande. Vi inledde kvällen med att äta pizza tillsammans med C och L på Kro's Nest. När vi kom hem gick ungarna omgående och lade sig. Jag började läsa "Qin" av Cecilia Lindqvist och somnade sedan på soffan i vardagsrummet. B kom med ett försenat plan från Shanghai strax efter midnatt.
I söndags, dagen efter barrundan, fyllde jag otursår enligt kinesiskt sätt att se det men därav märktes intet. Uppvaktades med tårta och sång. Kvällen firades på Shudi Chuanshuo. Alla var där.
Måndagmiddag på Beijing Palace. Krogen har ryckt upp sig. Allt hade den finish som jag mindes från två år tillbaka men som var som bortgniden i våras. Rekommenderas alltså.
I tisdags åt jag hotpot med R från Indonesien. Sedan gick vi till the Bookworm och hörde Cecilia Lindqvist tala om kinesiska skrivtecken. Alla var där. Så här skulle jag ha skrivit:

I tisdags gick jag till the Bookworm för att lyssna på Cecilia Lindqvist när hon talade om kinesiska skrivtecken. Alla var där. Innan föredraget började hastade jag i mig hotpot tillsammans med R från Indonesien. På Xiabu Xiabu, för era noteringar.
Under dagen hade jag fått besked om min hälsa. Den var god.
Onsdagmorgonen åkte jag ut till formgivarna och diskuterade layouten. Sprang 5 km under kvällen. Åt alldeles för mycket på Purple Haze efteråt. Alla var där. Igår bjöd en av gruppcheferna på kontoret mig och en tjej från Shenyang på sichuanesiskt. Ett nytt ställe med grymma dandanmian (nudlar i stark chillisås). Mest inhemska, väldigt rènào.
Jag har det bra. Trivs bättre dag för dag. Tar mina lektioner, gör små framsteg i språket och träffar intressanta människor. Läser lite för många böcker parallellt.
Nu är det fredag och jag har huvudvärk. Det blir varken bus eller godis idag således.

Inga kommentarer: