19 januari 2009

2009:12 Jubileumsåret

Jag har börjat anteckna vad mina taxichaufförer heter, vilket nummer deras bilar har och vad företaget som de kör för har för namn. Det är givetvis inte fråga om "mina" taxichaufförer, det är bara taxichaufförer som jag råkar åka med. Idag skedde det fyra gånger. Om det, som jag har påstått, finns 60 000 taxibilar här så är sannolikheten att man ska stöta på samma chaufför två gånger i rad i den här staden en uppgift som kanske gör sig i en matematiklärobok för åttonde årskursen i grundskolan. 

Jag har blivit så slängd i teckentydning att jag kunde läsa namnen på alla utom två chaufförer idag. Jag kände inte igen 赵 och 郭 (Zhào och Guō som ni vet.) Av fyra taxichaufförers namn, ska jag tillägga. Men så hade tre av chaufförerna tre tecken i namnet. Av elva tecken kunde jag tyda nio. Det är inte så illa. Tilläggas var att en av dem hette Blågrön som annars är ett vanligt flicknamn. Det ser ut så här 青 och det uttalas qīng

I år fyller flera viktiga datum jämnt. Jag hittade den här kolumnen om Charles Darwin som ju föddes för 200 år sedan och skrev "Om arternas uppkomst" för 150 år sedan. Läs den

Viking nr 2 och jag var på en japan och åt ris, rå fisk, rå oxfilé, en sushifierad Pekinganka och en gelé och fudgeliknande efterrätt som smakade jasmin och toarengöring. Allt var faktiskt väldigt bra, förutom efterrätten.

Blogger har blivit helt erratiskt. Om jag klipper ut text så kan jag inte klista in den i rutan. Den hamnar utanför! Så har det inte alltid varit. Och det är lika irriterande som en nöjeskolumn.

Nu har man börjat provtända nyårsraketerna. På söndag är det fest. 

Inga kommentarer: