26 januari 2009

2009:17 Oxens år

Oxens år började vid midnatt. Fyrverkerierna hade däremot smällt, sprakat och gnistrat sedan lunchtid. Jag stod på terrassen till Q Bar och filmade det hela med min lilla Fuji som jag köpte för två år sedan. I den andra handen hade jag en frusen jordgubbs-Daiquiri. Några timmar tidigare hade vi ätit på Purple Haze. P bjöd på Louis Roederer och några snittar innan vi gick dit. Dessförinnan hade jag sprungit på löpband för tredje dagen i rad. 

Jag kom över säsong två av Dexter. Har ägnat helgens övriga tid åt att titta på den. Nu är jag klar. Hantverket är odiskutabelt. Men är handlingen det?* Jag vet inte. Serien är hursomhelst kraftigt beroendeframkallande. Hoppas att jag inte hittar den tredje säsongen någonstans. 

Att cannabis, i jämförelse med många andra droger, inte lär vara särskilt beroendeframkallande är inte så omtvistat längre. Däremot är den långt ifrån hälsosam. Den senaste tiden har jag ett par gånger blivit närmad av afrikaner som velat sälja  substansen till mig. Här nere på Gongti Beilu. "Whassup, man? I'm selling smoke, wanna buy some?"
Jag behöver knappast skriva att jag inte är intresserad. I min svenska naivitet förstod jag inte hur de tordes kränga bladen, knopparna eller kådan från hampan, som för övrigt uttalas má dvs med andra tonen, så öppet. Polisstationen ligger ju bara ett par kvarter bort. Någon påstod att polisen inte bryr sig. 

Kloka K trodde att min dåliga tandstatus i fjol kunde bero på att jag inte fick tillräckligt med solljus. Idag gick vi, dvs jag, P och hans tre hitbjudna syskonbarn, en lång promenad i solen. Det ska bli fler långpromenader i år. 
Den här dagen är den mest stängda under året, plåtjalusierna var neddragna på nästan alla affärer längs fortsättningen på Gongti Beilu.

Drakar får ett medelmåttigt år med avseende på karriär och direkt dåligt med avseende på kärlek och hälsa, får jag veta från en kraftigt förkortad version "Ditt öde 2009 oxens år" av fengshui-mästaren Peter So i Hong Kong.  

Snart ska jag äta anka. Pekinganka.

*Dexter handlar om en kriminaltekniker som under sin fritid kidnappar, tar livet och sedan styckar mördare som undsluppit rättvisemaskineriet. Jag var kraftigt skeptisk mot upplägget innan jag började titta på serien. Men nu vet jag inte.

Inga kommentarer: