14 juni 2009

2009:112 Alla dagar är inte som den här söndagen

Det är en bra söndag. När jag promenerar till kvartersbutiken för att köpa smör och ägg känner jag det i luften, i den 25-gradiga dallriga värmen som väcker förväntningar och i stadens säregna doftbukett av uppvärmd asfalt, kolbriketter, sopor och blomrabatter.

En kort frukost och vi är på väg till gymmet i hotellet. Jag springer tre kilometer, stretchar utomhus på den lilla innergården till tonerna av Stevie Wonders Hotter than July.
Sedan åker vi till Chaoyang Westin som är ett jättehotell i glas, marmor och stål. Varje söndag serveras en så kallad Bubbalicious brunch där. En allt inkluderande brunch.

Det bubbliga med brunchen är den Gula änkan som serveras närhelst man ber om det. Och jag gillar den här storsäljande blandningen av pinot noir, pinot meunier och chardonnay. Jag älskar överhuvudtaget champagne. En dyr kärlek som jag inte kan underhålla.

Grannarna, familjen EK, har bjudit mig, J och J:s mor M som är här på besök. De lämnar nämligen landet i morgon - B, U nioåriga S och tvillingarna S+E. Deras guvernant J, ni kan läsa hennes blogg här, som stannar några veckor och allas gemensamma lärare S - snygg i rött och jeans - sitter också vid bordet. Liksom kinesiska L som arbetar för ett svenskt företag.

"Jag är här för proteinerna!" säger jag. Och jag lovar för en gångs skull vad jag säger. Kräftor, hummer, ostron, pilgrimsmusslor, sashimi, ostron...Kolhydraterna infinner sig egentligen inte förrän i en sushibit. Sedan finns de i tempura-frityren, i frukterna och efterrätterna. Det blir några lammspett och något slags rostbiff också. Jag dricker en god cab från Argentina, en sådan där "mycket frukt för pengarna" från nya världen, och en massa vatten.

Mätta och belåtna lämnar vi bordet strax efter tre. Förutom av varandra och maten har vi underhållits av akrobater som bland annat tillverkat nudlar sittande på en enhjuling och en chanteuse som tillsammans med en jazzensemble spelat alla Cole Porter och whatshisname Gilberto-låtar man kan förvänta sig.

U och jag gick ut i hettan för att leta resväskor och hårddiskar efteråt. Vi hittade bådadera. Sedan har jag suttit tillsammans med kombon och hans mor. Druckit longjing och oolong. Den senare dopad med ginseng. Håller minst sju dragningar.

L från vinbaren ringde. Det gjorde mig också glad. Kanske kan jag göra nytta där. Kanske kan jag få betalt. Den här söndagen i Långtbortistan var en av de bättre på länge.

1 kommentar:

Lisa sa...

Härligt!