23 juni 2009

2009:118 Vetenskap och fett

Fick nyss ett mejl om ett vin-event som jag inte har tid att gå på. Men eftersom jag använder vin som förevändning att få skriva så fortsätter jag med det. Skrivandet alltså.

Idag är temat mumbojumbo, inte triglycerider eller transfetter. I Kina ses inte religioner med blida ögon. Det finns många västerlänningar som tycker att det är skönt att slippa konfronteras med den sortens världsåskådningar här. Vad dessa västerlänningar då glömmer är att det finns annat än religioner man kan uppröras över.

Själv blir jag provocerad av att astrologin är så etablerad. Både den kinesiska och den som även många västerlännigar som kanske är allmänt vilsna eller dumma i huvudet, eller både och, tror på. Lägg därtill tron på blodgruppers inflytande på personligheten och koppning som en metod för att banta,så har ni ytterligare några exempel. Spöken, måhända inte illvilliga, omtalas dessutom ibland som självklara inslag i tillvaron.

Många taxiförare stoppar ner bältesfästena mellan i glipan mellan rygg och sits i baksätet på bilarna. Dessutom sitter ofta själva bältena otillgängliga bakom ryggen, dvs man kan inte dra fram dem. Att jag vill ha bilbälte oavsett om jag sitter i bak- eller framsätet på bilen beror på att jag tror att det minskar risken för att man ska slå ihjäl sig i om bilen krockar. Jag har hört folk klaga över bilbälten, att det enda skälet till användning är polisen.

Min poäng är att naturvetenskapens inflytande i vardagslivet här är försvinnande litet. För litet. Tror jag åtminstone. 科学万岁!(Länge leve vetenskapen!)

Inga kommentarer: