26 februari 2006

Det går inte att kombinera ost och vin sa någon som jag känner.

Den här historien är hämtad ur verkligheten:
Sonen till en osthandlare har just börjat skolan. I matbespisningen serveras sladdriga hushållsostskivor till knäckebrödet. Pojken frågar om de inte har Gruyère istället.
- Vad är Gruyère, frågar personalen.
- En ost och en kanton i Schweiz!
Nu stämmer inte det riktigt. Om man söker efter Gruyère ser man att kantonen som staden, och den kringliggande regionen med samma namn, ligger i heter Fribourg och inget annat. Det hela kompliceras av att denna ost även framställs i andra schweiziska kantoner. För djupdykare finns en sajt med information här. Vill ni dessutom se reklamfilm klickar ni här.
Mitt första minne av Gruyère är en spänstig baguette med skinka och ost tillsammans med en Kronenbourg i en bar vid Gare du Nord, Paris, för 19 år sedan. Jag var hungrig och fattig tågluffare på väg hem. En baguette och en öl kändes som höjden av lyx. Minns att jag blev så intagen av osten med dess nötighet och fina knaster. Den närmaste associationen då var lagrad grevé. När jag regelbundet åkte till Malmö köpte vi alltid olika Gruyère-varianter i Sveriges bästa osthandel. Om jag bara fick ta med mig en ost till en öde ö skulle det vara en Gruyère av något slag.
Igår köpte jag en "reserva", åtminstone sade min lokala osthandlare att den hette så. Det låter ju inte särskilt franskt om man tänker efter. Jag frågade honom vad han drack till. Han gillade rött vin, sa han. Nå, det är ju inte den sortens svepande tips jag är betjänt av så jag gick till Systembolagsbutiken istället. Den höga fetthalten i osten borde matchas av en hög syra i vinet sa man där. Tipset blev en chablis. En lyckad kombination måste jag säga.

Chablis Saint Martin (nr 7143), 129 kr.

Inga kommentarer: