16 februari 2006

En obehaglig överraskning

Jag stöter sällan på riktigt dåliga viner nuförtiden. Det känns lite tråkigt. Någon gång skulle det vara roligt att känna hur näsan försöker stänga sina borrar och munhålan nästan vrids ut och in av avsmak. Om man håller sig till viner över 70 kr och har lite koll riskerar man inte att dricka fulplånk, häxbrygd eller vad man ska kalla det. Har man ett vin som är defekt - översvavlat, efterjäst, korkat eller oxiderat för att nämna några exempel - så kan man ju byta det på Systembolaget eller skicka ut det på krogen.
Idag stötte jag på en dryckesdefekt av det mer oväntade slaget. På min arbetsplats har vi några burkflak Loka citron som vi dricker av. Jag åt min medhavda lunch och tog en klunk mineralvatten ur glaset. Det smakade diskmedel. "Här har man använt för mycket diskmedel" tänkte jag, sköljde glaset flera gånger och fyllde på med resten av burkinnehållet. Smaken fanns kvar. Jag provade att dricka direkt ur burken. Ingen skillnad. Hällde ut innehållet och fortsatte måltiden med det hårda kranvattnet. Ett par timmar senare blev jag åter törstig. Öppnade en ny burk. Lika illa. Min chef öppnade en. "Ja, det här smakar verkligen Yes" utbrast han. "Man kan ju till och med känna såpan på tungan". Vi vände på burkarna. "Bäst före 2005-10-25". Skulle vattnet ha gått ut? Härsknat? Vi hittade ett annat flak. Där hade burkarna gått ut redan 2005-08-20. De smakade däremot som Loka Citron bör smaka. Så jag tror mer på en defekt sändning än att vattnet skulle ha blivit dåligt. Eftersom vi knappast kan reklamera något som passerat bäst-före-datum kommer vi att tömma de 21 återstående burkarna. I vasken vill säga.

Inga kommentarer: