12 februari 2006

Två franska

Det har gått nästan fem år sedan jag drack något från producenten Hugel sist. Då var det i en lägenhet på Pontonjärsgatan till en kycklingcurry. På den tiden, innan jag blev riktigt vinbiten, köpte jag alltid Gentil när jag skulle ta med ett vitt vin. Oavsett rätt. Bengt-Göran Kronstam brukade alltid framhålla det som exempel på ett verkligt prisvärt vin. Det kostade 79 kr. Jag tror dessutom att det blev årets vita i någon av Allt Om Mats årliga vingenomgångar. Sedan blev det dyrare och föll väl lite i onåd hos landets vinkritiker. Om det även var så att kvaliteten hade sjunkit minns jag inte.
Till gårdagens middag i Uppsala hade man flaggat för torsk - som senare blev sej - med bacon, haricots verts och pinjenötter. För övrigt ett recept av den nakne kocken Jamie Oliver. Jag tog personalen i systembolagsbutiken på Regeringsgatan till hjälp. (Jag antog då att baconet bara skulle vara en krydda i rätten men det visade sig vara fel. Hela skivor låg över fiskfiléerna.) De föreslog en vit bordeaux från Pessac-Léognan, det var viktigt att den milda fisksmaken kom till sin rätt. Samtidigt kunde ett visst ekfatsinslag matcha baconet. Vinet som är 100% sauvignon blanc är Château de Rochemorin. Det kostar 129 kr och har nummer 4128. Om ni vill veta mera kan ni gå hit.
Jag tycker att det har en lätt sauvignon blanc-doft. Den är diskret men ändå tydlig. Man drunknar inte i svartvinbärsblad, om ni förstår vad jag menar. Eken är också måttlig. Som alternativ föreslog de en riesling från Hugel nr 12191, 119 kr. Den är från 2004, dvs relativt ung, och har inte något av det som kallas för petroleum i doften. Den är frisk och lätt kittlande på tungan.
Båda vinerna är bra i bemärkelsen balanserade och "rena". De är däremot inte optimala till maten. Man kanske istället skulle ha tagit den bourgogne som också föreslogs, Les Setilles nr 5657 129 kr. Svårt att veta. Pinjenötterna och det rökta salta fläsket ropar på något som känns lite fetare än innehållet i de flaskor jag köpte.

Inga kommentarer: