18 februari 2006

Phuyuck - eller agent 007 kan sina viner

Jag försöker öva mig i att se på TV. Vet faktiskt inte riktigt hur man gör. Igår var det James Bond. Mannen med den gyllene pistolen. Har jag sett den förut? Möjligen avsnitt. Eftersom jag börjar titta när den har pågått en timme har jag missat en del. Jag kommer in i handlingen när dubbelnollan (Roger Moore) och Britt Ekland sitter på en uteservering i Sydostasien. Servitören presenterar vinet och James Bond utbrister:
-PHUYUCK?
-'74, sir
De skålar. Ser tveksamma ut. Britt Ekland frågar:
- Do you approve of it?
- Your dress, yes.
Sedan blir det lite sängkammarfars. Britt Ekland i en garderob och Maud Adams på väg ner i dubbelsängen. Jag bytte kanal och tittade på konserten med the Magic Numbers istället. Som varade i ungefär en halvtimme. Tillbaka till James Bond. Nu är de på en thailändsk ö där Superskurken Scaramanga, spelad av Christopher Lee (Dracula, Saruman m fl.) har sin gömda solenergianläggning. När Bond har landat på stranden rusar en dvärg fram med en flaska Dom Perignon på en silverbricka.
-Dom Perignon, dixneufsoixantequatre, sir.
-I prefer the '62.
Korken på flaskan skjuts bort av Scaramanga. Efter rundvandring på solenergianläggningen och uppeldning av James Bonds pontonförsedda flygplan sätter de sig till bords. Nu är även Britt Ekland med. Ur silverglas dricks vinet:
-Like a Mouton '32, säger Bond.
Sedan följde något slags duell. En lek med synvillor. Jag blev trött och somnade.

Inga kommentarer: