18 februari 2006

Vem har glädje av era keffa vintips, Södermalmsnytt och Innerstadspress?

Med risk för att vara tjatig.
Jag prenumererar på Gourmet. Inte enbart för att jag är intresserad av mat och vin utan också för att tidningen har så goda och stilsäkra skribenter. Gourmet håller sig även med de bästa fotograferna.
Jag har aldrig lagat ett recept ur tidningen. Vissa kräver köksredskap som jag inte förfogar över, andra att jag hastar ner till Hötorgshallen och köper en udda styckdetalj från ett lamm eller en rostad hallonchipotlesalsa från andra sidan Atlanten. Tidningen rapporterar från förtruppskrogar runt om i världen. Krogar vilkas personal aldrig kommer att ta hand om min ytterrock, än mindre visa mig till bordet. Varför? Jo, för att de exempelvis har utsikt över Central Park, är fullbokade fram till oktober 2007 och inte har en förrätt som kostar mindre än 70 USD. De är med andra ord utom räckhåll för min plånbok. Om Oz Clarke och Jan Samuelsson skrev om en vertikalprovning av Sassicaia eller Clos St. Hune skulle jag väl tycka att det var lite väl men det skulle fungera i Gourmet eftersom magasinet är lite über och exklusivt. Det bör i anständighetens namn påpekas att Gourmet även har recept som går att utföra, tipsar om näringsställen som man har råd med och testar viner som finns.
Varje lördag vid tiotiden får jag "Södermalmsnytt med Gamla Stan" som är en gratistidning. Gratistidningar ska enligt min uppfattning inte vara exklusiva. I tidningen finns vintips från Sveriges mest svårstavade sommelier Björnstierne Antonsson. Hans yrkesskicklighet är oomtvistad, ingen skugga på honom. Tidningsredaktionens omdöme däremot finns alla skäl att ställa sig frågande till. Vad är idén med vintips när objekten antingen är otillgängliga - i bemärkelsen endast 240 flaskor tas in i landet - eller för dyra? Vad är idén med Vinum Forum? De som vill läsa om exklusiva viner har gott om inhemska och internationella publikationer att välja mellan. Tips på överkomliga viner till vardag och fest med tillhörande möjliga recept kan man däremot inte få för mycket av.
Jag länkar som vanligt till flaskorna i dagens Vinum Forum:

2003 Barbera d'Asti Cà di Pian (nr 99851) 185 kr
2002 Barbaresco (nr 99779) 540 kr
2001 Barolo Vigneto Campè (nr 99845) 750 kr

Jag såg ett ljus i slutet av tunneln i fjol. Det tycks ha slocknat.

Inga kommentarer: