Genval, Belgien, 20060529.
Sover till elva. Det regnar, det blåser. Jag är ledbruten idag. Knakar mig ur sängen. Knetar ner för trappan. Så går det när man inte tränar tillräckligt inför ett lopp! Ingen stretchning i världen skulle kunna förebygga det helt. Ligger i soffan och läser "Nyår"1) av Stig Larsson, som tydligen ligger i tiden. Tittar på katten. Som tittar tillbaka. Äter lunch och läser den här artikeln i the Economist. Fortsätter med Larsson. Nu börjar lederna mjukna så smått. Promenerar i grårusket de tvåhundra meterna ner till byns livsmedelsbutik Delhaize för att köpa ingredienserna till middagen. Delhaize är inte Willys, Lidl eller Netto. Det är inte heller ICA eller Konsum. Kanske ett bättre ICA Maxi (vilket Mlle Brax skulle kunna skriva så mycket bättre om).
Börjar leta råvaror. Tyvärr ser den färska fänkålen ut som hej-kom-och-hjälp-mig så jag får överge min ursprungliga middagsidé. När jag har hittat det som behövs för min plan B går jag vidare till vinavdelningen. Här finns förutom stilla franska och tyska viner finns här även viner från nya världen. Bland champagnerna finns flera exklusivare sorter. Min favorit bland standardchampagnerna, Bollinger Special Cuvée Brut, kostar 34 €. Det gjorde den inte när jag var här för ett år sedan vilket visar att Systembolagets prishöjning motsvarar en dito från producenten. Eftersom jag har blivit tipsad om att pinot gris skulle passa kvällens rätt valde jag en från en producent vars riesling jag druckit tidigare. Eftersom det är min sista kväll för den här gången så ska vi dela en halvflaska Perrier-Jouët2) innan middagen också.
Monopolet får gärna försvinna om vi får butiker med ett sortiment och en prisbild som liknar Delhaize's. Tyvärr tror jag inte att det blir så. Bra viner kommer att bli dyrare - vilket kanske är helt rimligt - och sämre viner mer ymnigt förekommande. Vi kommer troligen dessutom att översvämmas av billig skräpdricka som idag inte passerar bolagets nålsöga. Hoppas att jag har fel.
1) Som min läsare Louise så riktigt gissade.
2) Sajten är inget vidare!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Har bolaget rätt att utestänga skräpdricka från sitt detaljhandelsmonopol?
Rätt eller inte. De gör det.
Delhaize är väl som en himmelsk kombination av Mark & Spencer och Willys. Deras fantastiska burköl för €0.45 sänktes mången gång förra sommaren. Medan deras 1.5-litersflaska "Prestige du chef" (rött) fick stå orört för att sedan hällas ut i slasken.
Skicka en kommentar