18 april 2007

Från Sofo till Soho

Under söndagen blev jag inkvarterad i min lägenhet. Jag hade bokat det näst enklaste studentrumsboendet vilket skulle innebära dusch på rummet men det var fullt så arrangören av min språkkurs uppgraderade mig till en tvårumslägenhet med kök och modern utrustning utan någon extra kostnad. Jag bor på våning 12 i ett nybyggt höghus i Fu Li Cheng, Chaoyang, Peking. Till skolan har jag 20 minuters promenad. Måndagen ägnades mest åt praktiska upplysningar. En fransk tjej som jobbar för organisationen gick igenom allt med mig. Hon bjöd på lunch och följde med mig till den klinik som man skulle besöka i händelse av akut sjukdom. När det var klart fick jag träffa Qīng som är min språkutbytespartner. Det är meningen att hon ska lära sig lite engelska av mig. Jag lär mig mandarin av henne.
På tisdagen började undervisningen. Det är intensivt. Till varje lektion ska vi ha lärt oss att skriva alla nya ord som genomgåtts. Förutom det ska vi göra en liten text där några av orden ingår och lämna till läraren. Vi är åtta i gruppen: ett tysk/engelskt par i femtioårsåldern, en filosofidoktorand från Massachusetts, en mexikanska, en australiska och en tjej från Atlanta Georgia. Jag och den andra svensken har fått smeknamnen Viking A och Viking B. Att jag bara skriver nationaliteter på alla utom filosofidoktoranden beror inte på någon slentrianmässig sexism, jag har faktiskt inte hunnit prata med dem än. Vad de gör när de inte pluggar kinesiska är därför obekant för mig. Den andra svensken kommer för övrigt också från Sofo. Och skolan ligger i Soho.
För att ni ska få en känsla för hur naturliga uppsatser blir när man har infinitesimalt små kunskaper i mandarin så kommer här en översättning av den dialog som jag ämnar skriva med tecken inom kort.

A: Har ni en dator? Jag kan inte se någon.
B: Vi har bara en laptop. Den är väldigt liten.
A: Är det här CD-skivor?
B: Nej det är disketter. De är mycket gamla.
A: Vad är det där?
B: Det är en fax. Den är också gammal.
A: Har ni radio, TV eller stereo?
B: Radio, TV, stereo, vi har allt.
A: Bra. Den där tavlan är väldigt vacker.
B: Det där är ingen tavla. Det är en karta.

1 kommentar:

Lisa sa...

Fantastiskt. Du kan snart skriva en modern roman.