19 april 2007

Övning ger träning

Rubriken har jag fått från Redaktörn. Äras den som äras bör. Mitt tragglande med de kinesiska tecknena igår gav utdelning i morse när det var min tur att stå framför klassen vid den vita tavlan för att skriva det som min lärare dikterade. Jag fick bara några få anmärkningar på min dialog. Bland annat på mina gamla teknikprylar. Kineserna skiljer nämligen mellan "gammal med liv" och "gammal utan liv". En gammal fax och några gamla disketter är inte gamla på samma sätt som en äldre person. 旧 som uttalas jiù skulle jag således ha använt, inte 老 som uttalas lǎo och brukas bland annat om människor.
Den här bloggen ska inte urarta till någon språkkurs för nybörjare, var inte oroliga.
Vad annat kan jag rapportera? Jo, att den yoghurt jag köpte i går kväll på Century Mart var sockrad. Och att det händer att socker används i överkant i maten på några av näringsställena jag har besökt. Att det på gatan säljs en bönrätt som luktar som något slarviga hundägare struntat i att ta hand om kan jag ju också tillägga. Men vi européer har ju ostar och vissa av oss svenskar äter surströmming. För övrigt sover jag bättre här än i Stockholm. Om en halvtimme, 1730, ska jag äta middag med några Pekingbor för att öva språket.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo, skriv gärna mycket om kinesiska språket - det är ju jätteintressant!