5 april 2007

Helsingfors 16.20

Tre stora kollin och två små släpar jag över halva jordklotet. De stora är tillfälligt förvarade på järnvägsstationen här i Helsingfors. Min lilla ryggsäck och portfölj bär jag med mig på stan. De är tunga så jag håller mig inom ett par kvarter. Himlen är molnfri och vinden biter i kinderna. När jag köpte fleecevantar på Stockmans - de var billigare än de av skinn - höll jag på att impulsköpa en fin röd, trettioprocentigt rabatterad lammullströja. Märket var, håll i er, "Brax feels good." Jag har inte råd med impulsköpta lammullströjor och var skulle de få plats? Viktigare då med en kostlig lunch! Jag gick till Ravintola Lasipalatsi eftersom jag har fått för mig att det är bra och för att det ligger inom gångradien. Jag var senast där 1999 när min bror skulle gifta sig. På den tiden var jag inte intresserad av vin. Det var mest cape cod och caipirinha som fick min lever att arbeta och jag kom aldrig ihåg vad jag åt. Nu beställde jag vad som beskrevs som "overdone lamb leg served with root vegetables braised in meat juice". Till den ett glas Bodegas Fuentespina, Reserva 2001 från Ribera Del Duero. Ett långsamt vin som jag njöt länge. Ja, Spanien är bäst bland de röda nu. Lammlägget var fantastiskt. Frågan är om inte det är smakligast på lammet. Åtminstone när den tillagas på det här sättet. Rotsakerna i den märgfulla skyn perfekt genomlagade men inte för mjuka. Enda minuset var servicen. Fick vänta ovanligt länge på uppmärksamhet.
Sedan försökte jag blogga från ett kafé i närheten men det fanns någon spärr på deras trådlösa som gjorde att jag inte kunde göra några inlägg, trots att jag var inne på blogger. Köpte en universell diskpropp på Stockmans. Det finns inte dusch på Transsibiriska.
Nu sitter jag återigen på Café Giovanni och står ut med Eros Ramazotti eftersom uppkopplingen är så bra.

5 kommentarer:

Lisa sa...

Samma plats nästan samma rätt. Men min bild är tagen med mobilen.
http://matalskaren.blogspot.com/2006/11/pori-poro-poro.html
Fast ren förstås.l
Nya kameran framme? Jättevackert ljus på Glaspalatset!
Snett bakljus är bra på mat om man kör naturligt ljus.

Anonym sa...

Ser fram emot Moskvarapport. Finns trådlöst på Nevski Prospekt?
Annars, lev väl hela vägen mot Beijing.

Alice sa...

Ooooh! Brax would have felt very good having been given such a shirt. Nästa gång du ser något liknande får du shoppa, shippa och skicka notan till mig. Önskar dig en trevlig tågresa.
/A.Brax3

Space babe sa...

Undrar om du kommer ha problem med blogger i Kina, som jag hade. Jag fick gå till nån proxy server o d. Ska gräva bland mina gömmor om du vill.

Mona sa...

En undran om diskproppen - är inte handfaten väldigt ofräscha? Hur bär man sig åt?
Ska själv åka om en månad, fast åt andra hållet.