26 februari 2006

Locanda klara norra

Jag glömde eller rättare sagt orkade inte blogga då om att jag varit på locanda i torsdags kväll. Efter ett 70 minuter långt stationspass på F&S gick vi dit för att äta något litet. Det blev fyra smårätter. Här angivna i stigande ordning dvs det bästa sist. Brioche med fikon, lardo, kvitten och robiolaost, gambas med paprikakompott och frasig potatis, oxsvans med lökragu, potatisgratäng och krispig märg och bäst av allt: linsragu med salsiccia, parmesan och griskind.
Briochrätten var alldeles för söt. Själva briochen hade svampat till sig av kvittenmarmeladen(?). Lardo och robiola. Knappast en hit. Och sedan de söta fikonen. Nej det funkade inte för mig. De andra rätterna var däremot riktigt bra. Särskilt linsragun. Snygg inredning utan att kännas så där internationellt sval och anonym. Uppmärksam och - för en gångs skull - inte blond personal. Jag drack det billigaste röda, tror att det var det här. Anna drack Marques de Arienzo en reserva från något år. Vi drack ett glas var. Jag var inte där för att komma med exakta data till den här bloggen så ni får ha överseende med de vaga uppgifterna. Marques de Arienzo var det bättre av vinerna. Har jag fel i att presentationen av restauranten på sajten är keff? Både språkligt och innehållsligt. Det är synd på ett sånt trevligt ställe, tycker jag. Hade jag sett sajten innan jag gick dit är risken stor att jag inte hade gått. Eftersom jag har den typen av hangups. Bland andra.

Inga kommentarer: