24 februari 2006

Phoenix

Nånting som stiger ur askan. Ett ägg som kläcks i det förkolnade. En stad i Arizona, USA. En fransk konstellation som har skrivit en av världens bästa låtar; "If I Ever Feel Better". Eller varför inte Jimmy Webbs "By The Time I Get To Phoenix". Hur jag ska komma från en mytologisk fågel till vin är mer än jag fattar. Jag ställde in Itunes på "Phoenix" och började irra i tankarna. Men det går inte. Kopplingen mellan vin och Fenix finns inte i kväll.
Jag hade druckit chardonnay och sangiovese med mina kollegor i skärgården. Sedan in mot stan, förbi hemmet för att byta vandringskängorna mot mina nya snygga skor. Tog en taxi körd av nigerianske Tim till stamkrogen. Därinne satt det gamla gänget: tillförlitlige Tomas, matälskarna, vassa eggen, och ondskan. Sedan kom Louise som vann förra veckans litteraturtävling. Första pris var ett glas vin. Grattis! Jag beställde en flaska Palmer Brut som hela sällskapet delade. Därefter en muggig pinot noir-baserad cava från Codorniu. Karin dök upp till cavan. Efter en stund kom ytterligare en person. Vi åt revbenspjäll, drack Dancing Bull respektive mellanöl. Ständigt denna dansande tjur! Jag talade om för bartendern Pelle att deras vinlista hade allt att vinna på en ansiktslyftning. Jag erbjöd mig till och med att agera kirurg. Han var inte helt road eftersom han redan bestämt allt på egen hand. Såpass. Var lite besviken eftersom bara Pelle och Oskar jobbade i baren. (Anna är i Sydafrika och Andreas var någon annanstans.) När sällskapet skingrats åkte vi till Reimersholme, drack te framför TV:n och såg curlingguldguzzarna intervjuas av Peter Jihde. Samt brons-Anna Ottoson som jag inte kände till innan lunchens storslalomåk. Jag borde inte låtsas att jag är intresserad av idrott. Jag droppar fortfarande Gustavo Toeni, Piero Gros och bröderna Mahre när jag cocktailminglar. Sedan 25 år har jag ingen koll på utförsåken. Buss 66 avgår 2257 från Reimersholme. Everything Is Everything, sjunger Phoenix.

Dracks:
Morellino di Scansano Val delle Rose Riserva (nr 22468), 109 kr
Castello della Sala Chardonnay (nr 12882), 109 kr
Palmer & Co Brut (nr 7372), 209 kr
Codorníu Pinot Noir Brut (nr 85127), 97 kr
Dancing Bull Sauvignon Blanc 2003 (nr 22987), 66 kr

1 kommentar:

Hanna sa...

Inget fel på Pelle och Oskar! Bara det att de heter samma som mina taxar är ju fantastiskt!