2 juli 2006

Den årliga festivalen

Det finns hermafroditer i grönskan. Några bär sitt hus med sig, andra tycks hemlösa. Medan engelskan separerar dessa artgrupper i "snails" respektive "slugs" kallar vi svenskar dem alla för sniglar, hus eller inte. Sniglar kan man beställa på krogen. Jag har ätit dem en gång tidigare. De hade gummikonsistens och smakade av den oxiderade vitlöken, persiljan och smöret som de tillagats med. Inte äckligt men knappast intressant. I fredags åkte jag, I och S nordost för att få deltaga i den årliga snigelfesten på udden. Under bilresan lyssnade vi på matchen mellan Argentina och Tyskland. Första målgöraren heter Ayala - precis som en champagne.
Sniglarna som vi sedermera åt hade insamlats, gjorts rumsrena och kokats i flera timmar innan de tillagades. Min förhoppning är att Matälskaren snart ska redogöra för recepten. Kortfattat kan jag meddela att det var en soppa, det var en anrättning med chili- och rökt sidfläsk inblandade och det var vitlök, pastis, smör och dill med i den tredje serveringen där även snäckorna var med. Det var utsökt. Efter sniglarna bjöds en fläskkarré som långsamt tillagats vid 80 grader med en härlig mexikansk mole och potatis. Efterrätten var en persikokaka som smaksäkre S hade lagat med en fruktsallad signerad T. Alltså, den där persikokakan är värd ett extra omnämnande; perfekt avvägd sötma och så den där härliga blandningen av smör och vetemjöl som ger en så rik sockerkaka långt från den snåltorra scotch brite-känsla man kan få när man i recept i missriktat hälsonit eliminerar fettet och kompenserar med ägg. Sedan gick vi inomhus och åt ost. Jag tog några klunkar av en BiB som var ganska OK så dags. Till tonerna av Jill Scott. Som vanligt blev jag danssugen. Till flaskorna:

Jacob's Creek Chardonnay Pinot Noir (nr 7359), 94 kr - perfekt bubbel att inleda med. Tack K och M!

Domaine Biblia Chora White 2004 (nr 99723), 99 kr - tro på hajpen. Sauvignon blanc som blir lite mer nässlig i närvaro av assyrtiko. Jag köpte på order av L.

Puelles Gran Reserva 1995 (nr 98218), 185 kr - nu vill jag inte höra ett dumt ord om Rioja mer! Spring och köp. Den är ett fynd. Tack, S!

Villa Cafaggio Riserva 2000 (nr 81483), 209 kr

Ja, vid det här laget vet ni ju vad jag tycker om bra sangiovese. Mitt hjärta bultar för druvan när den är så här bra. Återigen var det S som hade grävt i vinkällaren.

Fonseca Guimaraens Vintage Port 1987 (nr 8001), 299 kr

Finport som B tog fram. Jag borde nog gå en kurs i portvin. Jag förstår inte riktigt hur bra det är.

McPherson Shiraz (nr 16476), BiB, 204 kr

PS. Vinet som jag gav S när han fyllde år visade sig vara korkat. Jag måste åtgärda det på något sätt. DS

Inga kommentarer: