11 juli 2006

Måndagkväll i Uppsala

Under eftermiddagen, medan det regnade, ringde min bror och bjöd mig till Uppsala. När det är varmt är Uppsala en kväljande plats att vistas på. Luften står still, det enda badvatten som finns i närheten är den sörjiga Fyrisån, eller det kloriga Fyrisbadet. Så utsikten att det skulle regna och vara lite halvsvalt gjorde att det inte kändes som man skulle segna ner under värmelocket däruppe. Det var över tre veckor sedan jag träffade dem sist så jag hade tagit mig dit i vilket väder som helst. Min brorson som snart är 15 månader utvecklas så snabbt att det känns tråkigt att missa ett par veckor med honom. Han var lite reserverad nu. Gömde sig hos pappan när jag tittade in men blygseln försvann. Snabbt var vi inne i vårt vanliga sätt att meddela oss med varandra. Kärnfamiljen bjöd på spagetti och köttfärssås, en rätt som jag aldrig tröttnar på. Eftersom jag lätt blir enkelspårig när jag har hittat något som är bra tog jag med mig en flaska Conde de Valdemar Crianza. Vinet var lika bra igår som i fredags och lördags. Efter middagen promenerade vi mot centrum. Vi hoppades att klimpen skulle somna i barnvagnen. Det gjorde han inte. Det var molnfritt och en sydlig, lätt svalkande vind friskade upp luften. Vid perrongerna såg vi en gigantisk svart Grand Danois med stolt husse. De övergivna cyklarna på stationens framsida var fläckiga av kajspillning. Att säga att Uppsala är en död stad på sommaren ger omedelbart poäng i klyschbingot. Det är inte desto mindre sant. Nja, helt död är den inte. Både Katalin och grekrestaurangen nedanför Islandsfallet hade gäster. Men vi såg inte många cyklister, under terminerna är ju Uppsala fullt av cyklister. Vi gick på Östra Ågatan, vände österut, passerade Lindvalls kafferosteri och Lennakattens station. Sista biten av promenaden fick grabben sitta på mina axlar. När vi kom hem somnade han efter en omgång välling. Vi vuxna åt glass med Fairground Attraction's "The First of A Million Kisses" i bakgrunden. Hörde den första gången på efterfest i en storslagen lägenhet (Vasaparken, Uppsala) hos frankofila, ej att förväxla med kaxiga, K. Den och Style Councils "Café Bleu" spelades hela natten. Jag kommer inte ihåg vilka andra som var där. Men året är 1988 och jag har precis börjat röka.

Conde de Valdemar Crianza (nr 12659), 70 kr


PS. Torsdag 13 juli
Hornstull Hillbillies - countryklubb
Street goes country, gubb, folk och singer/songwriter på torsdagar i sommar. Hornstull Hillbillies låter favoriter som Louvin Brothers, Dolly Parton, Guy Clark, Steve Earle, Dixie Chicks och Son Volt snurra på skivtallrikarna. Dessutom blir det under en del av kvällarna små konserter.
Live: Able
Tid: kl 18-01
18 år, ej inträde. DS

Inga kommentarer: