18 februari 2007

Inferno del II

Skälet att jag valde krogen ifråga var att den kom upp på alltomstockholm.se som en av tre krogar på Norrmalm som är söndagsöppna och serverar svenskt. Den var glest besatt. Två plattvändare spelade rytmisk musik som jag inte kan genrebestämma. En av dem hade vit keps på sig. Inomhus. Det var lite "Stockholmsnatt" över atmosfären. (Observera att jag avser serien som går i SvDs kulturdel på fredagarna och inte någon 20 år gammal ungdomsfilm.) Jag och representanten åt torskrygg. Jag skäms lite över att jag inte frågade om firren var odlad. Räkor, pepparot, brynt, smält smör, ägg och potatis. Torsken var len till ytan och lät sig snällt falla under kniven. Pepparroten var mild. Det var gott. Vår servitör rekommenderade en argentisk shiraz till fisken. Det var ett vin utan åthävor. Lätt och kolkbart. Ett mellanchefsvin kanske. Ägg och rödvin har jag fått lära mig är fel. Umami = räkor och rödvin är fel. Jag tog en tugga av de spänstiga skaldjuren och fyllde munnen med shiraz. Hade väntat mig metallsmak men den uteblev. Inferno känns mest som en bar med en liten matsalsdel. Med liten menar jag tre bord. I baren kan man i och för sig sitta vid höga bord om man vill äta. Inredningen går i rött och svart. Jag åt en tryffel till efterrätt. Representanten åt mangosorbet. Efterrätterna var dekorerade med frukter som flugits hit från världsdelar eller växthus ansenliga koldioxidmängder bort. Det kändes onödigt. Överhuvudtaget är efterrätt onödigt. Att jag aldrig lär mig! Jag tror också att Inferno är en bra bar att hänga i en fredag om man är yngre och snyggare än jag.

Graffigna Shiraz (nr 86929), 65 kr

Inga kommentarer: