5 februari 2007

Prioriteringar

För en dryg vecka sedan, ett kollegialt sammanhang: Jag ser med glädje hur en av cheferna beställer Casa Girellis Virtuoso Syrah till hjortfilén. "Det där vinet är bra. Jag dricker det varje fredag." säger jag. (Det är inte sant. Jag dricker Black Tie varannan fredag.)
"Vilken lyxlirare!" Säger en annan. Vad svarar man på det?
En 40-tums plattskärmsteve erbjuds i dagens reklambilaga till morgontidningen för 12990 kr. För det får man nästan 100 glas av det generösa sicilianska vinet. Alltså ett glas i veckan under två år. På lokal. Dricker man istället glaset hemmavid och räknar med fem glas per flaska har man vin för nio år. Gissa om plattskärmen är avskriven vid det laget! Jag tycker att prylar ofta är tråkiga. Utan vin lever jag inte.

Virtuoso Syrah 2002 (nr 87354), 134 kr

Inga kommentarer: