23 mars 2008

Ett citat

"Vet du, säger han plötsligt, egentligen tillhörde jag rödvinsvänstern, drack vin och hade väldigt roligt. Då rådde det tankens frihet på universitet, minns han. Det var det som den här tiden stod för: frihet. Allt var möjligt."

Ett slott i närheten av Vänern. Strandnära tallskog där man går barfota i sanden och trampar på kottar och barr. Sommaren 1988 läser jag "Jag brinner" av Torbjörn Säfve. Minns inte om jag någonsin läste något mer av honom. Men av Majakovskij-romanen, en pocket som jag lånade men aldrig lämnade tillbaka till K, var jag uppslukad, sträckläste. Bland annat i bilen på väg till det där slottet. Därför tänker jag alltid på den utflykten när Torbjörn Säfves namn kommer upp. Citatet kommer från dagens SvD där Säfve intervjuas apropå Kinavurmen bland svenska intellektuella under 70-talet.

Jag skulle inte våga läsa om "Jag brinner".

1 kommentar:

Kritan sa...

Hej, Glad påsk! Apropos människor som brinner; sök rätt på trailern till Colin Nutleys film Angel, om du nu inte redan gjort det.