6 mars 2008

Jag jobbar på

För fyra veckor sedan låg isen på Qianhai. Idag var det öppet. Det är vår här. Minst tolv grader. Jag och J rekade inför fredagens verksamhet. När vi började gå blev vi antastade av cykelrikshaförare som undrade om vi ville ha en åktur. Vi avböjde. Försökte hitta lämpliga platser för det vi ska göra. Var inne på en lokal polisstation där en hjälpsam fru W tålmodigt lyssnade på J:s framställda önskemål. Tittade in i en bar där personalen låg och sov på sofforna. Besökte en restaurang som inte kunde ge besked. Sedan åt vi lunch. Jag är öppen, provar det mesta. Kalla strimlor av komage med den där bruna jordnöts- och sesamsmakande såsen som man får när man äter hotpot och chiliolja är inte en lunchmeny som jag återvänder till.
J sade att det satt gangsters på krogen. Hon påstod att de diskuterade beskydd med ägaren.

Tränade en runda. Följde sedan med kombon till ett hotell nere i stan. Han skulle träffa en kinesiska bosatt i Sverige som är här på affärsresa. Åt kyckling med frittar. Drack ett glas snustorr Trimbachriesling. Det första glaset var korkat. Så jag bytte. Kinesiskan bjöd.

Inga kommentarer: