27 mars 2008

Ser inlägget konstigt ut? Det är helt normalt, jag spretar på.

I förrgår skulle jag överföra en stor fil till en FTP-server i Sverige. Det var ett jobb som hade gjorts om. Eftersom väntan på att överföringen ska bli klar mäter sig med betraktandet av torkande målarfärg gick jag till kvarterskrogen och åt under tiden. Någon gång ska jag berätta varför vi gjorde om jobbet, men just nu är det lite känsligt. Det är klart att man vill veta vad den som tar emot jobbet ifråga tycker om den nya versionen. Så hela dagen igår väntade jag på att höra något från Sverige. Ringde till mottagaren och bad om uppringning alternativt ett mejl. 0002 i natt kinesisk tid, dvs omkr 17 svensk tid, kom så beskedet att hela projektet läggs på is. Jag läste det först i morse till frukosten. Luften gick delvis ur mig. Motiveringen var att så länge som det är svajigt - jag är medveten om underdriften - i den här delen av världen är det inte läge att fortsätta.

Min lärare har varit sjuk hela veckan. Lektionerna inställda.

Som om det inte vore tillräckligt med motflyt så berättade en person med anknytning till min arbetsplats att byråkratiska hinder kanske ställer till besvär för mitt verkande här. Jag blev så ur fas att jag hade svårt att koncentrera mig på jobbet efter det. Sedan försökte jag läsa en nyhet från hemlandet. Den var dock blockad. Det var nytt - lilla Sverige oåtkomligt.

När det står något kontroversiellt främst i engelskspråkig media så brukar sidan vara blockerad. Man får ett meddelande om det. Men den här nyheten var inte blockerad på vanligt vis. I stället var hela sidan svagt ljusblå.

Jag är så monumentalt ointresserad av, alternativt trött på, evenemanget som börjar här senare under året. Och lika ointresserad som jag är av det, lika orolig att omvärldens intresse för landet ska sjunka som en sten när det är över. Affärer kommer alltid att göras här, det är inget jag oroar mig för. Men även andra kontakter måste fortsätta. Resten av världen måste helt enkelt lära sig mer om den här delen av världen. För att den kommer att ha sådan betydelse att vi västmänniskor inte kan fortsätta att vara okunniga. Innan jag kom hit visste jag varken var Shanxi eller Shaanxi ligger. Men jag har mött förvånansvärt många kineser som vet var Danmark ligger. Som en jämförelse.

Det har hänt lite bra saker också.
Vi har först nu fått ett vettigt napp på en tjänst som utannonserades redan i december. Jag ska träffa kandidaten nästa vecka. Om vederbörande inte ljugit ihop sin CV så verkar det lovande.

Dessutom avslutades tre veckors kontraktspingpong med en betalning idag. Ett annat projekt är således i full gång. God Natt!

Inga kommentarer: