23 mars 2008

Mitt liv som regissör. Del II.

I fredags skulle vi spela in en snutt utanför en restaurang vid Qianhai. Jag och min assistent, J från Hubei, var där tidigt. Kollade att alla röda rispapperslampor satt kvar. Gav krogpersonalen en burk med chokladkolor för att de lät oss hålla till där och letade sedan lämplig bakgrund för ett annat avsnitt. Det var mulet och regnet inte långt borta. Bra ljusförhållanden och inte för mycket folk på gatorna. En halvtimme innan inspelningsgänget från det lokala TV-bolaget skulle komma och kolla kameravinklar började molnen glesna. Genast blev det mer liv i gränderna. Grannkrogen började ställa ut högtalare och efter en stund dånade ömsom amerikanska ömsom kinesiska hittar över nejden. Filmteamet anlände, huvudrollsinnehavaren var på väg, allt var i stort sett klart för filmning men ingen ljudredigering i världen skulle kunna dämpa ett sådant oväsen. Så jag frågade J om hon kunde be krogägarna att sänka volymen. De vägrade om hon inte köpte åtminstone tre läsk för 20 yuán styck. Så hon gjorde det. Volymen sänktes. J påstår att ägarna visste vad de gjorde, att de avsiktligt satte igång musiken för att få in lite pengar. Jag vet inte vad jag ska tro. När huvudrollsinnehavaren väl anlände så gick filmningen förhållandevis smidigt. Vi fortsatte under lördagen. Får se om jag orkar skriva om det.

Bilden är från i fredags.

Inga kommentarer: