14 september 2008

17, 16 och 15. Jag seglar


Dag 1
Klockan var sex på fredagkvällen när jag och J lade ut från Bullandö. Vi gick för motor fram till bron, sedan hissade vi segel. Det var iskallt. Underställen och mössan behövdes för att man inte skulle frysa fast i sittbrunnnen. Vantarna behövdes för att hålla i rorkulten och skota hem. Det var gråa molnbyar på den mörknande himlen. Månen i ett hörn och den glödande solskivan i ett annat. En båt från kustbevakningen passerade. Vi hade tänkt att lägga oss på svaj i en liten vik som heter Vindgryta (tror jag). Vi kom på andra tankar när vi inte fick ankaret att fästa och när vi hörde musiken och de höga rösterna från några på land som eldade och festade. Tog oss till en annan plats där ankaret fäste. Åt lövbiff med dijonsenap och sallad. Delad på en flaska Black Granite Shiraz. Somnade före tio. Drömde att jag var en fena på snowboard.

Dag 2
Klockan måste ha varit över nio när vi vaknade för på radion pågick P1:s "Konflikt". Grötfrukost. J hade gjort smörgåsar med avocado, citron och krasse på. Stärkande och gott. Vi gick för motor till Sandhamn. Jag stod nere i ruffen och diskade. Fortfarande gråväder. Vi hissade utanför Sandhamn och satte kurs mot Almagrundet. Hög sjö. Båten lutade betänkligt och jag kände mig inte helt i kontroll över den. Det var sju år sedan jag seglade. J minskade på seglen. Det gick bättre. Vi passerade Almagrundet och slörade sedan sydväst ned mot Huvudskär. Lade till, drack ett par Bowmore, gick på upptäcktsfärd lagade kyckling, drack bärs och Bellinghams chenin blanc. Det är för övrigt en druva som jag aldrig skulle sätta blint. Läste "Shanghai Baby". Somnade vid halv tio. Drömde om missade flyg och krångliga visumprocedurer.

Dag 3
Vi hade ställt klockan på sex. Kvart över sju lade vi ut från Lökskär. Vi gick för motor en bit rakt norrut. Sedan sicksackade vi oss kryssande upp över Jungfrufjärden, Nämdöfjärden för att till sist passera Stavsnäs och lägga till i Bullandö. Då hade vi gjort 40 sjömil. Vädret betydligt bättre idag. Solsken. Nordostlig vind har det varit alla tre dagarna. Jag lärde mig att slå, hyfsat. Kände mig trygg i båten.

Inga kommentarer: