24 september 2008

6. De gömmer sig bakom mina förkortningar! Hela listan.

Bakom bokstaven K döljer sig... Jag bara skojade. Det skulle aldrig falla mig in att uta de av mina vänner som vill föra en anonym tillvaro i mina postningar. Ibland har jag funderat på att vidga mitt pseudonymanvändande. Förutom "världsmästaren" borde jag ju kanske ha "världsförbättraren". En av mina, vid det här laget både äldsta och bästa, vänner arbetar nämligen med något som tillämpat skulle göra världen bättre. Och då pratar jag inte politik. Han har haft lite andra alias genom åren men från och med nu får han alltså det lite högtravande namnet "världsförbättraren".
Nå, jag lånade en CD av honom i början av sommaren. Eftersom jag reser till Kina på söndag var det hög tid att återlämna den. "Kom på tisdag kväll" sa han. Jag handlade en halvflaska valpolicella i Gränby Centrum. När jag skulle cykla västerut upptäckte jag en cykelbana som gick utmed några hagar. Inandningsluften var av jord och frisk förmultning, himlen var klar i skymningsdagern.
I köket puttrade en tomatröd gryta på koklamm, italienska korvar och vita bönor.
"Jag tänkte låta dig välja ett vin. Det finns chilihetta i grytan så vinet kanske ska vara kraftigt". I källaren hittade vi min 40-års-present till honom. En Bandol, 2002, från Domaine Sorin. Ja, om man vill veta hur mitt ideala rödvin ser ut så är det i trakterna av Rhône ni ska leta. Vinhusets sajt verkar nedlagd så jag kan inte se vilka druvor som använts. Men jag hittar en internationell som nämner mourvedre. För fem år sedan drack jag Clines mourvedre på Rolfs kök. Undrar vad jag hade tyckt om den idag? När viner från rhône-områdena är kraftiga så är de aldrig inställsamt saftaktiga. Den här bandolen var inget undantag. Och den gick fint till världsförbättrarens gryta som också var toppen. Det fanns bland annat mejram och dragon i salsicciorna. Mmh. Sedan hade serverade han grym gruyère också. Plus en spansk getost och nått svampdoftande från Jürss.

Världsförbättraren har två söner. En av dem, 17, läste högt ur en uppsats som han ska tävla med. Så begåvat! Det språket kan han gå långt med. En bra kväll på det hela taget. Bandol, glöm aldrig det.

3 kommentarer:

Martin sa...

Men vad var det för CD?

Vinlusen sa...

Queen "A day at the races". Kanske inte din kopp te direkt.

Martin sa...

Det är nog en kopp jag aldrig smakat men jag gillar filmen.