6 september 2008

23. Gammalt för många, nytt för mig

Jag hade inte hört talas om "Comedian Harmonists" (1997) innan jag fick en dvd, med en tysk dramatisering av den tyska sångsextettens tillblivelse och upplösning, i julklapp i fjol. Passade på att se den i sjuksängen. Häromdagen skrev jag att jag nästan hade hört allt intressant i musikväg. Dumheter! Jag hade inte hört Comedian Harmonists.
Det fanns en tid i mitt liv då jag skydde allt som liknade kör i allmänhet och manskör i synnerhet som pesten. Glöm inte att jag kommer från Sveriges körtätaste stad som förutom världsberömda körer som Orphei Drängar och Sverige-kända Viba Femba även har ynglat av sig konstellationer som Quintarne, Roffes Boys och Los Babianos. I medelåldern har jag så smått börjat uppskatta vokalverksamheter och skulle kanske kunna tänka mig att ånyo sjunga i kör igen. Om det inte förekommer något slags fikatvång under repetitionerna. Och om jag platsar.
Hursom, jag blev glad av musiken i filmen och ska genast köpa en CD med gruppens inspelningar eller ta hem något från Itunes, eftersom jag är för gammal för gratisnedladdning.
Filmen då? Jo den handlar om hur sextetten Comedian Harmonists bildas i depressionens Tyskland, blir populära och turnerar bland annat till USA men tvingas splittras eftersom hälften av sångarna är judar. Att den är konventionellt berättad vägs upp av musiken, skådespeleriet och miljöerna. Se den. Det dricks Pommery i några scener, i övrigt kunde jag inte identifera vinerna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gläder mig ju fler som hittar dem. Missa inte "Mein kleiner gruener Kaktus".
Christer