7 september 2008

22. Öster om Tycho Hedéns väg


Vaknade tidigt och läste alla bloggar som jag prenumererar på. Sedan läste jag Newsmill för första gången och konstaterade att Sverige är fullt av tyckande människor. Ibland kan jag bli alldeles matt av åsiktskakafonin. Men, länder med tyckande människor är att föredra framför länder med tystade.
Sedan åt vi frukost. Det skulle komma gäster till kaffet under eftermiddagen så jag och brorsonen bakade en sockerkaka efter morgonmålet. Medan den gräddades lekte vi med hans bilar. Föräldrarna hade lämnat huset för att köpa inredning. När kakan var klar gick vi till den tomma lekparken i området. Det var höstgrått ute. Brorsonen klättrade, med visst bistånd av undertecknad, upp i ett utkikstorn, vi gungade och cyklade på en snurrskiva. Plötsligt hörde vi signaler från smalspåret. "Lännakatten!" ropade brorsonen. Vi sprang över gräsplanen söderut mot Fålhagsleden för att få se ångloket och vagnarna. Vi hann precis. Bakom spåret ligger ett hamburgarhak med en uppblåst jätteclown på taket. Den skulle vi titta på. Vi tog några självporträtt med den uppblåste i bakgrunden. Sedan promenerade vi på en 20 syllar lång spårsnutt som ligger bakom hållplatsen vi hamburgarhaket. Brorsonen räknar till sex, sedan hoppar han till nio. Men det kommer nog att ordna sig snart. Han läser för övrigt bättre och bättre vilket visar sig när vi tittar på bilar. Det blev lunch på hamburgare men i radhuset.
Vi hämtade kusin P, drack kaffe och åt sockerkaka. Ja, som ni ser så var det en vanlig söndag. Till middag hade Å lagat en saftig kyckling packad med vitlök. Jag avstod alkohol idag. Sedan jobbade jag med något som aldrig tycks ta slut under några timmar. Huset, däremot, kommer alltmer i ordning.

Inga kommentarer: