24 september 2008

5. Ikapp

I morse hämtade jag mitt visum. Konsumentupplysning: Kinesiska ambassaden tar numera kort. Betal- och kreditkort alltså. Sedan fikade jag med mästersnickaren på Lisas café. Jag måste ha fått något i ögat när vi skiljdes åt utanför hans verkstad, eller så har jag bara blivit gammal.
J:s personliga assistent vill att jag ska ta med mig en massa böcker till Kina så jag gick upp till en av författarnas arbetsplats och tog med mig en kasse. På väg från det kontoret fick jag syn på, ska jag kalla honom, kusken? Jag smög upp bakom honom och ställde mig två decimeter bredvid. Han blev chockad och skrek: "The man from Beijing!". Vi gick till Wayne's Coffee och pratade i en halvtimme. Sedan satte gick jag till tråkbolaget på Klarabergsgatan 62 och köpte en flaska Rocca Guicciarda till C och M som jag bor hos under bokmässedagarna. Tåget till Göteborg gick snabbt och jämnt. Jag förstår inte varför man inte kan öppna gmail från internet ombord. Det är andra gången det händer. För övrigt har jag skrivit på taffel idag.

Inga kommentarer: