8 januari 2006

Kronstam får kritik av butikschefer

Bengt-Göran Kronstam har varit en bidragande orsak till mitt intresse för vin. Jag har följt hans spalter i Dagens Nyheter under nästan tio år och fått många värdefulla tips. Han är både en bra konsumentupplysare och folkbildare. Under lång tid har han dessutom haft synpunkter bland annat på Systembolagets inköpspolicy. I gårdagens DN går elva systembutikschefer i ett brev till angrepp mot honom dels för att de menar att hans bild av förhållandet mellan butikspersonal och bolagsledning är felaktig, dels för att han kritiserar begränsningen hos det (ständigt minskande) fasta sortimentet och samtidigt upphöjer beställningssortimentet. De antyder till och med att han i sina genomgångar av viner ur beställningssortimentet skulle favoriserat två importörer särskilt, nämligen Hjo vinhandel och Premium Wine. I sitt svar säger Kronstam att siffrorna är "fullständigt felaktiga", vidare att de tre tester som butikscheferna hänvisar till har ett gemensamt tema vilket ger ett missvisande resultat och att en genomgång av samtliga vintester under 2005 skulle ge en helt annan bild. Det är förmodligen sant, jag har intrycket att han har hög integritet, men jag skulle gärna sett fler siffror i svaret. Nu är det lite för mycket av indignation och brösttoner. Han skulle låtit blodet svalna lite innan han svarade. Jag hade gärna länkat till sidan om det hade gått. Det dröjer kanske innan den, om alls, publiceras på nätet. Eller så får jag, i bästa Linda Skugge-stil, be er, kära läsare, att leta rätt på länken.

Inga kommentarer: