11 januari 2006

Vin i litteraturen. Del I.

Placera citatet. Ledtråd: Stockholmsvyn är från samma år som texten.

"Jag kom alltså till Djurgårdsbrunn och fick ett bord vid glasväggen i den låga paviljongen. Kyparen skyndade fram med matsedeln och bredde diskret en ren servett över de rester av kalvstekssås och Battys senap som ett tidigare middagssällskap lämnat kvar, och då han i nästa ögonblick räckte mig vinlistan, röjde han med korta, hastigt framkastade frågan: Chablis? att hans minne rymde kanske lika omätliga fonder som mången professors. Jag är ingen flitig källarkund, men det är sant att jag nästan aldrig dricker något annat vin än chablis, när jag då och då äter middag ute."

Rätt svar belönas. På något sätt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Näppeligen Söderberg, sade jag. Vid närmare eftertanke byter jag åsikt och säger: "Doktor Glas, för bövelen!".

Lisa sa...

Lägg märke till den smidiga produktplaceringen!

Anonym sa...

Det ar ar klart att det ar Hjalle Soderberg, halsar M, H, O och T i det litterara Miami

Anonym sa...

Jag instämmer. Vad jag minns drack Doktor Glas antingen Chablis eller Sockerdricka ur vassrör.