23 september 2005

Viewmaster

När jag var liten fanns inte internet. Berättelser om världen kom från TV:n, kortlekar och - just det - viewmastern! Denna stereokikare i miniatyr med en cirkulerande skiva av stereobilder visade bland annat Big Ben i London, Capitolium i Washington och Eiffeltornet i Paris. Världen utanför Sverige var i sin ordning. Jag hade så när glömt denna lo-tech-släkting till 3-D-glasögonen när jag idag - lönefredagen den 23 september 2005 har stämt träff på Nordic Light Bar. Här har man vinmenyerna på en viewmaster! Som man sa om internet 1999 - inget medium utan content. Content betyder innehåll på svenska. Och innehållet är Nordic Light Bars eminenta vinlista - värt en paus i Vasagatspromenaden bara den! Börjar med "den galne slattmakaren" Bonny Doons Pacific Rim Riesling - ikväll något översvavlad. Fortsätter med Saintsburys Carneros Pinot Noir och avslutar med Ojais Santa Barbara County Syrah 2003. Som ni ser är det bara viner från världen som radas upp. De är utmärkta allihop. Nordic Light Bar däremot känns konstiperat 90-talsaktig. Engagerad personal på plussidan. I fula v-ringade t-tröjor på minus-sidan. Hemmavid lyssnar jag på Dinosaur Jr:s "Where you been" från 1993 och undrar om den fortfarande håller. Och är beredd att tro det. Ja.

1 kommentar:

Anonym sa...

Viewmaster - Disney´s filmer släpptes för formatet, minns särskilt Snövit. Ljudet fick man stå för själv, vil jag minnas. Antar att bonusmaterial och klapptabbar fanns på separat skiva.