22 april 2006

Södermalmsnytt nr 16 2006

Mitt seriösa förhållande till vin inleddes, som ni kanske redan vet, i Toscana. Det är ett förhållande som står sig. Okej, vi bråkar ibland, det har hänt att jag druckit öl eller sprit, men jag kommer alltid tillbaka. Och, som sagt, det var i Toscana som tycket uppstod. Om Toscana handlar Vinum Forum i dagens nummer av Södermalmsnytt. Tidningen som kommer till oss bosatta på Södermalm vare sig vi vill eller inte. Eftersom det var länge sedan jag skrev om tidningen kände jag att det var dags igen. Jag har haft hopp om spalten. Det har ju faktiskt hänt att flaskornas snittpris legat kring en hundralapp. Och att de har funnits att tillgå i bolagsbutikerna. Samtidigt har jag noterat att Björnstierne Antonssons omdömen om de billigare vinerna har varit mer ordknappa. Och det är ju inget märkligt. Ju lägre komplexitet, desto färre ord. Idag tycker jag att spaltens vintips är exorbitanta igen. Jag länkar direkt till tillgängligheten för de "rara dropparna" eller "ädla dryckerna" som den jästa druvmusten ibland kallas:

Bugia 2002 (nr 99173), 319 kr

Fonterutoli (nr 32229), 149 kr


Le Serre Nuove 2003 (nr 98277), 349 kr


Masseto 2002 (nr 98204), 1689 kr


Självklart är jag avundsjuk på Björnstierne Antonsson som får prova sådana dyrgripar! Och jag skulle gärna resa till Toscana igen. För att se blommande kronärtskockor, vara med vid ricottatillverkning och under stjärnklar himmel, efter några glas chianti classico, släntra hem från krogen medan eldflugornas pulserande ljus bildar små glödpunkter i vegetationen.

Inga kommentarer: