16 november 2006

En glad gamay

Bo Vilhem Olsson-väder tror jag. Det var länge sedan jag läste den men jag inbillar mig att det är disigt när han upptäcker anden i flaskan i Tegnérlunden. Jag är bjuden på fisksoppa i Västertorp. Varken Georges Duboeufs Beaujolais-Villages från L eller Yalumbas Riesling som J har köpt tar mig med till Landet i Fjärran men den förra påminner mig åtminstone om vilken lättpratad druva gamay kan vara och den senare om att idrottsälskarna därnere vet hur en riesling ska pressas. Lite citronsyrligt men jovialiskt så jag behövde inte resa bort. Kvällens gladaste gamäng var fyraårige J som underhöll oss.

Beaujolais-Villages (nr 5003), 73 kr.


Yalumba The Y Series Riesling 2005 (nr 16017), 87 kr

3 kommentarer:

Hanna sa...

Bo Vilhelm Olsson. Ja, verkligen längesen. Ska nog kolla lite i den idag!

Anonym sa...

Gamay; drack ett vin från Thrakien igår. Gamay, merlot och cinsault var det i flaskan. Melen, bra till tacos.

Språkfråga; man brygger öl och bränner sprit, men vin... Saknas det inte ett verb här?

Vinlusen sa...

Man jäser druvmust så att det blir vin.