26 november 2006

Systemfelet i Göteborg

Vi - jag, J,G och barnvagnsburna fem månader gamla S - har varit på Världskulturmuséet och sett två utställningar. En om trafficking och en om Afrika. Den förra är särskilt sevärd och borde ses av alla, inte minst av vissa libertarianer som gärna ser genitaliegeschäftet som köp och sälj-transaktioner mellan jämbördiga parter.
J och jag går till Gårda centrum där det finns ett bra systembolag. Regnet ha fått Mölndalsån att nå oroväckande höjder. Klockan är strax efter två. Bolagsbutiken är stängd. Om det är en idiotisk lokal bestämmelse som begränsar möjligheten för invånarna i rikets andra stad att köpa alkohol en lördag vet jag inte. Vi får fortsätta promenaden ner mot Nordstan i regndroppet. Det blåser kraftigt också. Nordstan som varje år får tiotusentals turister att vallfärda till Göteborg är byst med folk en lördageftermiddag. Det är lördagen efter lön också. Föga förvånande är det kö utanför bolagsbutiken. Securitas-vakter slussar in kunder i grupper om femton. Klockan är tio minuter i tre. Innan jag får en stockholmsk stresskollaps blir jag insläppt. Kundanstormningen och det efterföljande trycket har fått flaskor att gå i golvet. En atmosfär av långsamt oxiderande öl och vin fyller lokalen. Trogen min enkelspårighet köper jag bröderna Lurtons grapefrukt- och grönäppelfräscha höstbargain igen. Och så en flaska beaujolais till mina släktingar nordost om stan dit jag är på väg för att äta söndagmiddag. Det blev ett par flaskor Hoegaarden till kvällens räksmörgås också. Matälskaren tipsade ju om att öl harmonierar bättre med umamin än vitt vin. Beredd att hålla med. Jag är tokförkyld och ställer därför in besöket hos A och M som blev föräldrar för en månad sedan. För övrigt kom jag hit i fredags och fick två ekoviner till middagen. Göteborg har tråkigt höstväder och märkliga öppettider men visst skulle jag kunna bo här.

Agrest de Guitard Merlot-Cabernet (nr 22680), 70 kr

Bonterra Cabernet Sauvignon (nr 6710), 125 kr

Terres Fumées Petit Manseng 2005 (nr 4108), 66 kr

Beaujolais-Villages (nr 5003), 73 kr

Inga kommentarer: