18 november 2006

Taxichaufförer och frisörer

Nästan alla fulbloggare skriver förr eller senare om att gå till frisören så det är dags för mig nu. Ens förhållande till frisörer är lite som förhållandet till taxichaufförer men det finns några skillnader. Man åker sällan med samma chaufför flera gånger trots att man var nöjd med tjänsten som den utfördes. Man kan däremot anlita samma frisör om man tycker att han eller hon gjorde jobbet bra. Likheterna består bland annat i att man sitter ner och är utelämnad åt hantverksskickligheten hos yrkesutövaren, dvs förmågan att köra bil eller klippa hår. Det som också är gemensamt för frisörer och taxichaufförer är att man måste förhålla sig till deras konversationsinviter. Taxichaufförer är i regel mindre pratbenägna än frisörer så med dem brukar det inte vara något problem. Många frisörer tycker om att prata. Ibland låter jag mig konverseras. Jag frågade min förre frisör var han kom ifrån. Han tillhörde ett folk utan land och han berättade om det liksom om förföljelserna som hans folk hade utsatts för genom historien. Det var intressant, jag lärde mig något. Han slutade på salongen och sedan en tid klipper hans kollega mig. Vi brukade mest prata väder. Jag vet att han och frun åkte på bröllopsresa till en ögrupp i indiska oceanen. Han har någon gång frågat mig vad jag ska göra till helgen. Jag tror att han tror att jag är minst tio år yngre än jag är och att jag tillhör något frejdigt killgäng som hänger på Kellys eller Bullwinkles på Folkungagatan typ. Jag brukar svara vagt och avvärjande. Idag när jag var bakis frågade han mig igen: "Vad händer i helgen, då?". "Ja" sa jag försiktigt "alltså den började ju igår, då var jag ute. Ikväll ska jag nog ta det lugnt. Själv då". "Det blir middag efter jobbet och sen bio." "Vad ska ni se då?" "Saw III". Där någonstans blev samtalet svårare att fortsätta. Jag tänkte: "Är det han och frun eller han och polarna som ska se den?" Men jag frågade: "Är inte den ganska otäck?" Frisören svarade "Ja han - seriemördaren i filmen, min anmärkning - gör ju helt sjuka saker med folk som han låser in". Nu kan jag inte fortsätta skriva vad frisören berättade för i ärlighetens namn blev jag på ett hem-och-skola-förälder-aktigt sätt ganska upprörd över att det görs filmer av den typen. Och ändå sade jag inte: "Varför vill man se sånt?" Ja, jag vet. Det finns naturligtvis andra filmer och annat att uppröras över. Min poäng är att frisören krympte i mina ögon när han berättade om sina biovanor, jag fick helt enkelt lite mer information än jag ville ha. Jag tänker nog fortsätta låta honom klippa mig för det gör han bra. Och så ska jag pusha lite för filmer som jag tycker är bra i fortsättningen.

Elite de Fortius Merlot Cabernet Sauvignon 2000 (nr 81174), 137 kr

Ett vin som jag inte druckit men jag tycker att namnet var fint.

5 kommentarer:

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Den största skillnaden mellan taxichaufförer och frisörer är att man inte - vilket du påpekar - åker med samma taxichaufför för att man är nöjd med servicen, medan man (ofta) fortsätter att gå till samma frissa, fast man kanske inte är helt nöjd med hur man ser ut i håret.

Det är ett stort steg, nästan lite pinsamt att byta frissa. Det känns liksom inte helt OK att prova en annan frissa. Om man gör det, då måste mn byta helt och hållet, så att man slipper se sin gamla frisör överhuvudtaget. På något konstigt sätt.

Kundlojaliteten är nog störst inom frisörsbranschen. Det kanske beror på att man sitter och pratar om allt möjligt, så att man börjar känna sig som kompisar.

Hanna sa...

Min blogg är fin och inte ful. Och en väsentlig skillnad är att man inte behöver gå runt med resultatet av den dåliga taxiresan som sitt utseende den närmaste månaden!

Hanna sa...

& det där med lojalitet stämmer inte: det beror väl snarare på att det är helt omöjligt att beställa fram en specifik taxichaufför, f a när man behöver det, klockan 2 på natten på Götgatan. Då tar man vad man får!

Vinlusen sa...

Jag skiljer mellan avsändarförsedda proffsbloggar som skrivs i syfte att bland annat marknadsföra kompetens och anonyma "fulbloggar" som undertecknads vilka tjänar att ge fritt utlopp åt grafomani. Det är en dum term, medges, eftersom de senare bloggarna kan vara nog så fina. Vill på detta sätt be alla som tagit illa upp om ursäkt.

Xtian sa...

det finns ett talessätt som lyder typ: "det är synd att alla de som hade kunnat lösa världens problem är upptagna med att köra taxi eller klippa hår".

Din frisör verkar vara undantaget från regeln. Ja, om det nu är en regel...

Och kanske är det mej det är fel på? Han kanske kan rädda världen. På ett "Saw"-igt sätt?