12 november 2006

Tysk film, franskt vin och blod i New Jersey

Vad gjorde jag söndagen den tolfte november 2006?

Köpte Lonely Planets "Trans-siberian Railway". Om fyra månader reser jag.

Såg filmen "De andras liv" med V. filmen handlar om Stasi, den östtyska säkerhetspolisen, i åttiotalets DDR. Hur de börjar avlyssna lägenheten där en författare bor för att kunna sätta dit honom för något. Läs mer här. Huvudpersonerna dricker billigt georgiskt vin och vid ett tillfälle Gula Änkan; "godare än det ryska". Miljöerna är perfekta. Allt grått och brunmurrigt som man förknippar med europeiska öststater finns där liksom den sjukligt gulaktiga gatubelysningen. Bland personerna finns varken felfria hjältar eller genomonda skurkar. Dessutom är den spännande. Se den!
Kom att tänka på min far. Häromdagen var det 18 år sedan han dog. Han skulle ha fyllt 75 i år. Under 70- och 80-talet hade han en kyrkokör som ett par gånger turnerade i DDR. Jag tror att kören från den församling i Greifswald som han hade kontakt med var i Sverige en gång. Vi fick höra om hur barn till körsångare i den östtyska kören var nekade platser till vissa utbildningar för att deras föräldrar var kyrkligt aktiva. Det här är knappt 20 år sedan och i ett land inte särskilt långt från Sverige. Min fars tidiga bortgång gjorde att han missade murens fall med ungefär ett år. Han fick aldrig veta att en av de aktiva i kyrkokören, en rödbrusigt, jovialisk och fryntlig herre som även var med på Sverigeturnén* var Stasi-agent.

Lite senare övade jag kinesiska tecken, något som går väldigt trögt. Har noll känsla för handstil vilket delvis är orsakat av idiotiska skolreformer under 70-talet. Delvis av min dåliga finmotorik.

Middag hos L och J. Vad säger man? Jo, att "Terres Fumées" passar bra till syrafrisk och chilistinn pomelosallad. Det finns grapefrukt i doften av bröderna Lurtons synnerligen prisvärda vitvin från sydfrankrike och pomelon har ju mycket gemensamt med denna frukt. Det bjöds också på en sylta med en bland annat stjärnaniskryddad aspic. Och J:s fenomenala surdegsbröd som jag dessutom fick med mig hem av. Vi åt lite glass från Häagen-Dazs till efterrätt.

Sedan cyklade jag i kylan hem till mig och såg "Sopranos". Ett sällsynt våldsamt avsnitt. Vito blev ihjälslagen. En annan gangster blev knivdräpt. Man behöver inte se våldet för att förstå att det äger rum. En öppen fråga till den licensfinansierade televisionen: varför varnar inte programpresentatörerna för detta?

Terres Fumées Petit Manseng 2005 (nr 4108), 66 kr

* Om den nu ägde rum. Jag vet att jag har träffat både kantorn i församlingen och
Stasi-agenten på svensk mark.

De andras liv
Åldersgräns:
7 år
Längd:
2 tim 17 min
Originaltitel:
Das Leben Der Anderen
Distribution:
Sandrew Metronome
Regi:
Florian Henckel von Donnersmarck

Bilden: Ulrich Mühe i rollen som den Stasitjänstemannen Gerd Wiesler i "De andras liv".

Inga kommentarer: