5 november 2006

En hel lördag utan ett enda glas vin kan också vara OK.

Det är alltid dimmigt och grått den här dagen. J och jag vaknade sent, gick en promenad upp på Mariaberget och tittade på Riddarfjärdsutsikten. På Rival åt jag den minst prisvärda cafésmörgåsen i år. Sedan träffade vi D på ett annat fik innan vi körde norrut. I Uppsala låg det fortfarande snö efter vinterns inbrytningsförsök. Jag tände ljus på två platser. Sedan blev det lammstek. Den hade lagats långsamt och fått vila innan den trancherades. Den serverades med trattkantareller och lite andra tillbehör. Smakade bra. Jag skulle köra hem så jag höll mig nykter. De andra drack en släkting till ett vin som jag har tjatat om här. Crianzan brukar jag köpa. De drack Gran Reservan. Som vanligt var jag som mest till min fördel i nyktert tillstånd. Saknade möjligen smaken av tempranillo. J gillar tempranillo för att den inte har så tjocka skal. Det blir mindre skalsträvhet och - tror jag - bitterhet i vinet då. För övrigt verkar det som att min surdeg tar sig.

Conde de Valdemar Crianza (nr 12659), 69 kr - brukar jag dricka.


Conde de Valdemar Gran Reserva (nr 12601), 119 kr - drack de till lammet

1 kommentar:

Anonym sa...

För min del var det evigheter sidan jag drack ett glas vin. Fan, jag har inte ens druckit nån alkohol alls på evigheter. Men du får mig faktiskt sugen på att köpa en flarra.