14 augusti 2007

Den tilltufsade turisten. Dag I. Jag anländer i Chéngdé

Klockan är tre minuter i fyra på söndageftermiddagen när jag stiger av tunnelbanan vid Sìhuì. Det är skyltat till buss-stationen. "Ursäkta, varifrån går bussarna till Chéngdé*?" frågar jag. En ung man svarar: "De går inte här, ta buss nr 1 till tågstationen och åk därifrån." "Men min bok säger att de går här." Jag ser mig omkring. Det är bara stadsbussar där jag befinner mig. En annan man som kan lite engelska frågar mig vad jag undrar över. "Fjärrbussarna, var går de? Jag ska till Chéngdé." "Du går ett par hundra meter åt det hållet, där ligger fjärrbuss-stationen." "Det går inga bussar till Chéngdé där!" säger den unge mannen. Jag struntar i hans påståenden och går mot den andra stationen. Där köper jag en bussbiljett och en lite senare sitter jag och en ingenjörsstudent i minibussen som går dit jag vill och som enligt den marknadsledande guideboken i år bör ta den snabba motorvägen norrut vilket innebär en restid på två och en halv timme. Bussen ska ta upp passagerare vid en annan hållplats i den norra delen av stan. Vi blir stående där under 40 minuter. "Vad händer?" frågar jag studenten. Han förklarar att föraren och hans sidekick vill köra en full buss. Därför raggar de passagerare. När den sedan avgår är den inte full men i och med att föraren stannar på alla upptänkliga platser och tar ombord nya passagerare samt några gula plastbalar med okänt innehåll blir den snart det. Full alltså. Sedan stiger passagerare av på olika platser. Balarna överlämnas till några mottagare i en trevägskorsning. Restiden blir fem timmar. Den nybyggda motorvägen användes inte. Och det gick riktigt fort på den enfiliga, kraftigt kurvade vägen i söndagkvällen. Anländer till Mountain View Villa Hotel i Chéngdé. Jag checkar in. Personalen ställer sig inte in. TV:n i hotellrummet trilskas men en hjälpsam person fixar den. I badrummet räknar jag tre kackerlackor. En fullvuxen och ett par larver. Tack och lov ser de ut att vara av den europeiska typen som inte blir större än ett par centimeter.

Uttalas Tsjöng dö med ton två i båda stavelserna.

Inga kommentarer: