11 augusti 2007

Kvalitet I och II

I. Badlakanet och handduken som jag köpte på 21 century mart började fransa sig efter två tvättar. Överdraget på den strykbräda som Viking nr 2 köpte smälte när han skulle stryka en skjorta. Idag åkte jag med skolan till Himlens Tempel. Det är, trots turistanhopning, en fridfull plats. Det finns grönska; träd och gräsmattor. Besöksvärt med andra ord. Idag var himlen dessutom blå. Guiden berättade att många byggnader i Peking rasade 1976* då landet skakades av en stor jordbävning. Byggnaderna i Himlens Tempel liksom byggnader på andra historiska platser i huvudstaden klarade sig. Ni kanske undrar vad det har med kvalitet att göra. I det här landet byggs mycket och snabbt. Området där jag bor, Fù Lì Chéng, är bara ett par år gammalt. Trots det känns det inte helt nytt. Badrummet i min lägenhet är det tydligaste exemplet. Avloppsröret som går från handfatet ner genom golvet är inte centrerat. I utrymmet mellan röret och det slarvigt hålsågade omgivande fina bruna marmorkaklet tar kackerlackor sig upp. Dörren till duschkabinen är inte tät. Varje gång man duschat måste man torka golvet utanför. Vad som gör mig mer nervös är om det slarvats med kvaliteten på bärande balkar och betong. I händelse av jordbävning vill säga. Läs här så förstår ni min oro.

II. "Att snobba sig med vinkunskap går kanske an i Stockholms innerstad, men rulla ut på landet, i Sverige: där är xider större än sangiovese." Skrev Vassa Eggen.
Ja, citatet är egentligen från förra veckan, men eftersom jag tycker att det är bra och upptäcker det först nu, med hjälp av trådlös uppkoppling på en filial av den amerikanska kaffehuskedjan som är så välrepresenterad här, så inser jag att det måste med. Sammanhanget är en annan sorts kvalitet. Som har svårt att göra sig gällande i ett pytteland med nio miljoner invånare.

*Värre drabbad var emellertid staden Tangshan. OBS! källan verkar kass.

Bilden: Himlens Tempel juli 2006 då himlen inte var oskyldigt blå.

1 kommentar:

Olle Lidbom sa...

Kul att min subversiva blogg ännu går att läsa i den uppåtgående solens land. Jag vill bara påpeka att jag aldrig aldrig har kallat Fokus för en kvalitetsprodukt.

Jag försökte mest föra en diskussion om elit.

Keep it up, D!