8 augusti 2007

Oväntat lunchsällskap

Idag åt jag lunch med den långe och tyste tysken M i min eftermiddagsklass. Det visade sig att han är benediktinermunk och syftet med hans studier är att bättre kunna ta emot de kinesiska katoliker som varje år kommer på besök till klostret utanför München. M föddes i dåvarande DDR, har examen i mekanik, han är civilingenjör och har varit gift. Han blev inte plötsligt "frälst", övertygelsen om att munklivet passade honom kom gradvis. Ja, det var första gången som jag åt lunch med en munk. För två veckor sedan åt jag hot pot med en levande Buddha.

Som George Costanza i Seinfeld säger: "Well, what do you know?"

Bilden: eftermiddagsklassen fram till i fredags. Munken saknas. Vi har ny lärare sen i måndags. Koreanskan, Hong Kong-killen och den nästan skrämmande begåvade femtonåringen med rötter i Israel och Sydafrika har slutat. Kvar är jag, munken och amerikanskan som sysslar med internationella relationer.

Inga kommentarer: