2 augusti 2007

Vinprovning i Peking

När jag vaknade i går morse bestämde jag mig för att inte låta min tillvaro påverkas av ett bortskämt barn längre. Mitt humör var faktiskt på topp hela torsdagen. Under lektionen visade jag lägenhetskontraktet för läraren. Hon sade att det inte skulle vara några problem för mig att göra som jag vill. Så om jag inte får pengarna på fredag - två veckor efter utsatt tid - är det låsbyte som gäller.

Halv åtta började vinprovningen på "The Bookworm". Stället är idealiskt för mig eftersom det är ett bibliotek, en bokhandel och en restaurang med trådlöst nätverk under samma tak. Temat var vita viner från Italien. Det är en importfirma, ASC, som håller i provningarna på "The Bookworm". En elsassare med blekrött hår pratade. Fyra regioner och lika många viner gicks igenom. Det serverades kanapéer. Den mest minnesvärda var en litchi som fyllts med något slags grönmmögelost och en cashewnöt. Är det för att jag saknar västsmakerna så mycket som jag tyckte att den var smått fantastisk?
Nåväl, som vanligt när jag provar viner är koncentrationen som bäst under första glaset. Veneto-vinet från producenten Masi, smakade som medelmåttig champagne utan bubblor. I doften fanns jäst, gulgröna äpplen och kaprifol. Smaken dominerades av en hård och kantig syra. Inget vin för den som inte äter. När de parmalindade gröna sparrisarna kom in blev det däremot bättre. De andra tre vinerna kom från Piemonte, Toscana och Sicilien. Jag satt bredvid en ambassadsekreterare och en kemilärare från Europa. De tillhörde båda ett sällskap som regelbundet träffas och springer. Något för mig alltså. Glasen fylldes på regelbundet. Vid slutet av kvällen sade jag till provaren att jag skulle kunna fortsätta hans arbete när han slutar. Jag fick hans kort och kommer att mejla honom. Inom kort.
På bilden kan ni se vilka viner som provades.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu låter allt mycket mycket battre!
Glöm inte att fullfölja planerna, bara.