9 augusti 2007

Konsensusbefriad kolumnist

Jag sitter vid mitt skrivbord. Istället för att skriva kinesiska meningar utifrån enstaka ord som till exempel "familjeåterförening" läser jag en amerikansk nättidning. En gång i månaden publicerar de kolumner av Camille Paglia. Och även om jag naturligtvis inte skriver under på varje mening i hennes texter så är de alltid uppfriskande. Det här kursiverade avsnittet förstår jag exempelvis inte:
"Religion as metaphysics or cosmic vision is no longer valued except in the New Age movement, to which I still strongly subscribe, despite its sometimes outlandish excesses. As a professed atheist, I detest the current crop of snide manifestos against religion written by professional cynics, flâneurs and imaginatively crimped and culturally challenged scientists. The narrow mental world they project is very grim indeed -- and fatal to future art."
Obs min kursivering. Läs hela kolumnen här.

Apropå inopportunism ser jag fram emot att läsa Maja Lundgrens senaste/kommande bok. "Pompeji" som kom för några år sedan kandiderade till det årets Augustpris men blev förbisprungen av en annan roman som - om jag minns rätt - inte var tillnärmelsevis lika intressant. Ni har redan läst "Pompeji", inte sant?

En Camille Paglia är för övrigt helt otänkbar i det svenska kultur/medielandskapet. Varför kan ni ju ta och fundera över medan jag går till skolan.

1 kommentar:

Space babe sa...

Quan Jia Tuan Yuan?

You wenti de ren stämmer för övrigt. Jag har läst Pompeij. Den första halvande var bländande bra.
Satt på Nytorget med en kompis som varit inne i de kretsarna Maja beskriver och som nästan dejtat henne - han var glad att de inte inledde någon relation. Han tror att hon är körd nu. Det tror inte jag. Vill inte tro det. Han köpte sen boken och tycker den är underbar. Jag ska få låna den strax.